söndag 29 september 2013

Citerat från veckans läsning

"Det händer alltjämt att jag kryper ner under täcket för att i min kupade hand samla de fjärtar jag släpper för att sedan föra dem till näsan och andas in dem. De fyller mej med lycka och avslöjar skatter som länge varit begravda."
ur Tjuven och kärleken av Jean Genet, övers. Nils Kjellström

"And then after Platon over at the Akademia said man is a two-legged featherless creature, Diogenes carried around a plucked chicken.
  - Behold Platonic Man, he said of it, and laughed himself silly when Platon added having flat fingernails to his definition."
ur "Mesoroposthonippidon" i Eclogues. Eight stories av Guy Davenport

söndag 22 september 2013

Citerat från veckans läsning

"Weissmullers Tarzan hade flera olika Jane, men enligt min uppfattning var det bara Maureen O'Sullivan som verkligen kan räknas.[...]det finns en beryktad scen i Tarzan och den vita kvinnan, Weissmullers andra film, där hon innan hon dyker ner i vattnet tar av sig nattlinnet och exponerar ett bröst. Den scenen klipptes bort eller beskars i senare upplagor, men jag är säker på att jag har sett den ursprungliga versionen, eftersom minnet av den förbluffande scenen för alltid tycks inpräglad i mitt minne (eller i min fantasi, vilket ju också kan vara fallet)."
ur "Djungelvrål" i Från exilen. Essäer 1976-2000 av Edward W. Said, övers. Hans O. Sjöström

"It was the Englishman John Tyndall who discovered why the sky is blue. What we see is dust suspended in our shell of air, quadrillions of prisms shattering pure sunlight into spectra. Blue is the color that scatters. The moon's sky is black, Mars' is red."
ur "The Death of Picasso", i Eclogues. Eight stories av Guy Davenport

lördag 21 september 2013

Åtta länkar en lördag

Simon säger om Fridas resor
Simon säger om Frida Ulvegrens seriealbum Fridas resor

Jean Paul Sartres kokbok
"Spoke with Camus today about my cookbook. Though he has never actually eaten, he gave me much encouragement."
Novell av Marty Smith.

You wouldn't like Jonathan Franzen when he's angry
"Every woman must decide how not to sleep with Jonathan Franzen in her own way. I learned from my grandmother, a wise woman who lived in the forest and only very rarely slept with Jonathan Franzen."
Mallory Ortberg gör sej lustig över Jonathan Franzens text om Karl Kraus i The Guardian (Kraus hade säkert också gjort sej lustig över Franzen om Kraus hade levt i dag).

B. Olsen löper livet ut
TV-film baserad på Jan Myrdals pjäs. Regisserad av Per Berglund. Med Anders Nyström i huvudrollen. Marie Göranzon har en mindre roll. Jag kommer nog att skriva lite mer om den här nästa vecka.

Jan Myrdals hjärtoperation
När Jan Myrdal opererades sändes det i TV. "Jag tyckte vissa saker var festliga. Som när den lilla lungan åker in och ut" säjer Myrdal till Hagström om operationsfilmen i en intervju i början av klippet.
Myrdal skriver Hagströms program i Inför nedräkningen: "Programmet om hur en hjärtoperation går till var egentligen inte ett program om mig. Det var ett folkbildande program"
Anton Honkanen har digitaliserat och lagt upp bägge Myrdal-programmen på youtube.

Mossmark av Seamus Heaney tolkad av Eva Ström
Straff av Seamus Heaney tolkad av Eva Ström
Eva Ström (som i veckan fick Pär Lagerkvists litteraturpris) tolkar två mossdikter av Seamus Heaney.

Fiktiviteters Stephen King-helg
En temablogghelg om Stephen King som inleddes i dag. Flera bloggar deltar, schema på länken. Fiktiviteter som tidigare anordnat en liknande blogghelg om Joss Whedon.

söndag 15 september 2013

Citerat från veckans läsning

"That's how we'd taken the Blackfriars Transmitter, hours before D'kotta. It had been impregnable-wrapped in layer after layer of defense fields against missile attack, attack by chemical or biological agents, transmitted energy, almost anything. We'd walked in. They'd never imagined anyone would do that , that it was even possible to attack that way, so there was no defense against it."
ur "A Special Kind of Morning" av Gardner Dozois, i The Best of New Dimensions

"Ingen kan bevisa att Strindberg är bättre än Sigge Stark. Men det är tillrådligt att alltid utgå från att så är fallet."
ur "Om poesi" i Kritiska ögonblick av Bengt Holmqvist

"Kafka and Dostoevsky were pretty dark and gloomy too, and you'll note that neither of them ever won a Hugo."
Robert Silverberg i presentationen av en av novellerna i The Best of New Dimensions (en Hugo är ett science fiction-pris)

söndag 8 september 2013

Citerat från veckans läsning

"Ni vet att Tito Ralph ofta satt i fängelse, och han var en bra fånge. Han visste hur ett fängelse skulle skötas. Snart visste han mer om fängelset än någon annan. Så dog Daddy Marks, den gamla fångvaktarn, och Tito Ralph fick hans plats. Det har aldrig funnits en bättre fångvaktare. Han skötte allting precis som det skulle skötas. Men han har ett litet fel. När han har druckit vin glömmer han att han är fångvaktare. Han rymmer, och de blir tvungna att fånga honom igen."
ur Riddarna kring Dannys bord av John Steinbeck, övers. Sven Barthel

"För att kunna utföra den mördande handlingen måste han koncentrera sig på en enda sak: han fick inte genom någon brysk rörelse väcka Vics uppmärksamhet ty det kunde ju hända att Vic inte var van vid att bli mördad och att han därför skrek."
ur Matrosen & Stjärnan av Jean Genet,  övers. Nils Kjellström

lördag 7 september 2013

5 bra brasilianska filmer


I en roman av Ilf & Petrov så har en av huvudpersonerna för vana att ibland se ut över omgivningen och suckande förklara: Ja, inte är det Rio de Janeiro. För att fira att det i dag är Brasiliens nationaldag så ska jag senare i dag gå ut på min balkong, se ut över den malmöska hösten och sucka och säja: Inte är detta Rio de Janeiro inte (suck).
Och så firar vi så klart med en lista. En rätt Hector Babenco-dominerad lista.

Carandiru
Den första Babenco här är den nyaste av de tre. En fängelsefilm. Den har flera likheter med den tidigare Pixote längre ner på listan. Men saknar den filmens känsla av att det trots allt finns hopp. En stark, om än dyster skildring.

Central do Brazil
På något sätt påminner den här om en spansk film. En kvinna som försörjer sej på att skriva brev åt analfabeter hittar en dag en övergiven pojke. En av de mest framgångsrika brasilianska filmerna på senare år. (Filmen är lite för lång).

Guds stad
En brasiliansk Scarface om en fattig och farlig stadsdel. Utnyttjar väl de grepp den lånat från den (US)amerikanska filmen.

Pixote
Filmhistoriens bästa film. En Babenco från 1981 om en tioårig småkriminell pojke och hans vänner i staden Sao Paulo.

Spindelkvinnans kyss
Och vi avslutar med en Babenco. Där en homosexuell fånge berättar historier för sin cellkamrat. Dessa berättelser blir filmer i filmen. Jag har inte sett den här sen jag var liten - men då var jag väldigt fascinerad av den.

Tidigare Brasilienfirande: 5 bra brasilianska romaner
(Detta är en repris från 7 september 2011. Nästa vecka tänkte jag försöka komma i gång med bloggandet igen.)

tisdag 3 september 2013

Ur En dag på tivolit av Frederik Pohl (1919-2013)

"När familjen Baxter kom dit var mer än sextio av plattformarna redan upptagna av de tysta livlösa liken av dem som gått hädan på tivolit denna dag. Ett rart litet barn här, en gammal kvinna där; där låg ett nygift ungt par sida vid sida. Randolph Baxter letade efter och hittade den långe, leende färgade mannen som hade dött i kön framför honom. Han log inte längre, men ansiktet var fridfullt och verkade nästan glädjefyllt.[...]Besökarna dröjde litet vid var och en av de upptagna plattformarna; men de dröjde inte när de begav sig mot salens bortre ände. En del tittade inte ens, för ingen turist på tivolit kunde låta bli att tänka när han gick förbi en tom plattform, att innan tivolit stängts den kvällen skulle någon ligga där..."
Frederik Pohl 1983
Ur novellen "En dag på tivolit" (övers. Sam J. Lundwall) som finns i Jules Verne-magasinet 423, ett temanummer om Pohl

söndag 1 september 2013

Citerat från veckans läsning

"Min mor skrev sig bort från adressen, in i ett djupare slags brus, adress efter adress. Psaltaren säger: 'Vi sliter sönder deras band och kastar av oss deras bojor!'"
ur En hemstad av Kristian Lundberg

"Stealing music...stealing energy (lives): with their own concerns and lives finally, making it White Music (like influenzaing a shrill rites group). From anyplace, anytime to 'We all live in a yellow submarine,' with all their friends, etc., the exclusive white...exclusive meaning isolated from the rest of humanity...in the yellow submarine, which shoots nuclear weapons."
ur Black Music av LeRoi Jones