Cronenbergs debutfilm är i svartvitt och utan dialog men med en berättarröst (också Cronenbergs andra film, Crimes of the future, använder detta budgetvänliga berättargrepp). Den handlar om Canadian Academy of Deltog I quirys experiment med telepati. Redan här kan man se flera av Cronenbergs teman. Den senare filmen Scanners anknyter direkt till denna.
"Sexuellt depraverade kanadensiska zombier" kallar jag inlägget om filmen på länken.
Cronenberg har kallat den här för sin version av Kramer vs Kramer. På mellanstadiet berättade en klasskamrat handlingen i filmen för oss andra på en rast. Hon fick den att låta väldigt bisarr. Den är väldigt bisarr.
Det här är den där ett huvud exploderar i början av filmen. Som en arthouse-version av X-men.
Long live the new flesh. Videodrome är den davidcronerbergskaste filmen av alla.
En remake av en sf-film från 50-talet. En vetenskapsman blandar av misstag sej själv med en fluga när han försöker uppfinna teleportation. En creature feature som är både äcklig och rörande.
Cronenbergs första försök utanför sf- och skräckgenren (om man inte räknar Fast company). Men i ett tidigt utkast så var filmens tvillingar de enda tvillingarna i världen. Även fastän detta fantastiska element övergavs så känner man igen Cronenberg här.
Lite en udda film i Cronenbergs filmografi. En vacker filmatisering av pjäsen med samma namn.
Denna fascinerande film om ett framtida spel fick ett orättvist ljumt mottagande när den kom. Men när jag i går frågade på twitter om folks favorit-cronenbergare så fick eXistenZ flest röster.
En gangsterfilm som bygger på ett seriealbum. En våldsam film om våld.