måndag 12 januari 2009
Pere Pol Pot Ubu
I SlavojZizeks "Pervert´s guide to Cinema", hans film med lacanska filmläsningar, så hävdar han att kolchosmusikalen är den mest typiska genren för stalintiden. Terrorn som musikal.
Han visar ett utdrag ur den andra delen av Sergej Eisensteins "Ivan den förskräcklige" där det framförs ett sång- och dansnummer om slakten på Ivans fiender.
Samt ett utdrag ur en Pluto-film där Musse Piggs hund drömmer att han blir anklagad av en bunt katter, sjungande dansande katter.
(Samma sammanställning av kolchos-filmer, scenen från "Ivan den förskräcklige" och Plutos rättegång återfinns i Zizeks essä "Prolegomena to a theory of Kolkhoz Musicals", återtryckt in volym två av "The Universal Exception", en samling av några av de viktigare Zizek-texterna.)
Eisenstein, enligt Zizek, förmår i det karnevaliska (i essän nämns Bachtin) Ivan-numret visa terrorns jublande ansikte.
Också Pluto-filmen anknyts till Stalins utrensningar. Men också USAs rättegångar mot maffian. (Apropå Bachtin så är ett av hans exempel på det karnevaliska en katträttegång. Fast katterna är där offren.)
Detta får mej att tänka på scen 14 i "Kung Ubu" av Alfred Jarry. Där Far Ubu knuffar ner folk i ett hål i allt snabbare takt. För att de är rika - han konfiskerar deras pengar. För att de inte har pengar - "det var ett fult svar, ner med dig". En utländsk minister följs av en inhemsk en framstående anti-semit av en judisk semit. För rättvisans skull.
Kung Ubu utgavs 1896 och har alltså inte någon koppling till Stalinterrorn. Men ingen tid har saknat massakrar.
"Så, ner med er allihop, ner med er, ner med er! Raska på, ner med er, ner med er, för rövelen!"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar