torsdag 12 februari 2009
Mer om Alan Moore och Sjörövarjenny
Det har kommit mer nytt om den kommande League of Extraordinary Gentlemen-volymen av Alan Moore. Som den här längre recensionen av JOG som verkar intressant men som jag bara ögnat för att inte få veta för mycket av handlingen.
Samt en mycket lång intervju med Alan Moore där han pratar om sin favoritserie Herbie (bilden) , Faust och Paracelsus (gömt bland en hel del nonsens om magi) och givetvis om den nya LOEG-volymen Century om vilkens backmatter vi får reda på kommer att vara en historia i 60tals new wave-form och kombinera så många månhistorier som möjligt. Och Moore säjer följande om den första delen "What keeps Mankind Alive" och dess version av Sjörövarjenny:
"I’ve written new words to “Pirate Jenny," as Pirate Jenny is one of the main characters, and in many ways she’s more a principal character in this book than the League.
We’ve followed the basic thrust of Brecht’s original Pirate Jenny, except in Brecht’s original she’s a victim, a girl who works in a waterfront hotel who is disregarded by everybody, and has violent fantasies about how she’s the Queen of the Pirates, and that one day the Black Freighter — the ship with eight sails — will come in, kill everybody, and take her away to a life of luxury as a Pirate Queen.
In our version, it’s not actually a fantasy, which makes an interesting conclusion to the book — dark, angry social commentary, just as you’d expect from Brecht."
Sjörövarjennys Visa har påverkat såväl Bob Dylans "When the Ship Comes In" som Triers Dogville. Artister från YoungGods till Nina Simone har spelat in den.
Nedan Lotte Lenyas version från 31 års filmatisering Die Dreigroschenopera:
Hoppla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar