lördag 21 juli 2018

Smurfa dikten


För tionde året i rad så firar Butter tar ordet Belgiens nationaldag med en smurftävling.
Jag har tagit fem dikter eller utdrag ur dikter som jag översatt till det språk smurferna pratar i serien av den belgiska serietecknaren Peyo. Dikterna är som en extra ledtråd ordnade alfabetiskt efter författarna.
Du kan smurfa vilka som skrev dikterna i kommentarerna.

Eftersom det är tionde smurfa dikten så är tre av dikterna av poeter som varit med förut i smurfa dikten. Teckningen ovan är också den återanvänd. Det är för att det är jubileum, inte för att jag har dålig fantasi, hederssmurf.

1.
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten

Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten

Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten

Smurfigheten den gamla smurfiga
Smurfigheten den gamla smurfiga
Smurfigheten den gamla smurfiga
Smurfigheten den gamla smurfiga etc,


2.
Men smurf är smurf och smurf är smurf,
om ock i smurfiga smurfer,
och smurfer i en smurfig smurf
är ändå alltid smurfer.


3.
Smurfa om jag smurfar,
smurfade han när han smurfade in
så smurfar jag med smurf.
Du inte bara smurfar,
smurfade jag,
du smurfar hela min smurf.
Smurfad.


4.
Bara för att smurfa

att jag smurfat
smurferna
som smurfade i
smurfen

Och som
du förmodligen
smurfat
till smurf

Förlåt mig
de var smurfiga
så smurfiga
och så smurfiga


5.
Jag smurfar ett smurfigt liv
på Smurftävling 83smurf på dagarna
Smurfar ungar och putsar smurf
och kopparpottor
och smurfar rotmos och smurf

Jag smurfar ett smurfigt liv i närheten av smurfen
Jag är smurf
Jag hade en smurfig uppväxt

5 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Ekelöf först, och den andra Fröding, och den tredje är Eeva Kilpi, de andra nånting, nånting, som jag knappt känner igen.

Petter Malmberg sa...

Ekelöf, Fröding och Kilpi är rätt. Fyran är mer känd på sitt originalspråk.

Bernur sa...

4:an är William Carlos Williams. 5:an är Sonja Åkesson.

Petter Malmberg sa...

Det är rätt.

Gabrielle Björnstrand sa...

Jag gissade på Sonja Å. Men man vill icke fela.

Du är så duktig, Björn.