måndag 29 juni 2009

Kung Markatta som tecknad film


Den tecknade Kung Markatta gjordes av barnfilmstudion i Shanghai. Den påbörjades i början av 60-talet men färdigställdes 1965. När Gunnar Ohrlander var i Kina 1978, när filmen hade börjat visas igen efter kulturrevolutionen, såg han filmen och skrev en artikel om den i DN.
Artikeln finns i hans Ridån går upp - en artikelsamling om ryskt och kinesiskt kulturliv med undertiteln Några reflexioner om grunderna i revolutionär kulturpolitik Från ryska revolutionen till krossandet av "De fyras gäng" i Kina. Den sortens titlar ser man inte längre.

Artikeln gjorde att SVT tog kontakt med Ohrlander för fler synpunkter om filmen. Och att de sen köpte in den för visning julen 1978.

Filmen blev populär och visades flera gånger i början av 80-talet. Senare visades den även i England och Danmark.

Filmen fokuserar på de tidiga kapitlena av Färden till västern och Kung Markatta är här en burlesk hjälte i den folkliga traditionen. Han skryter och slåss. Och har en förtrollad stav som kan skifta i storlek.

Flera andra film- och TVversioner av Kung Markatta har gjorts. En del tecknade och en del med levande skådespelare. Men 65 års version förblir klassikern

Den fanns ett tag utgiven på VHS i Sverige. Nu kan man se den med engelsk text på youtube. I den här scenen är Kung Markatta i himlen, där han försummar sina plikter och dricker sej berusad och stjäl. En vackert animerad scen ur en av de bästa barnfilmerna:

Början av filmen (med engelska undertexter) finns HÄR. Om du söker på youtube på Havoc in heaven of 11 så lär de elva delarna dyka upp.

2 kommentarer:

Anders sa...

Hej Petter,

Häromdagen kom jag till din blogg för andra gången när jag googlade för att se om någon skrev om Willy Kyrklund (den första var för ett tag sedan för att se om någon skrev om en författare jag tycker mycket om, John Crowley). Nåväl, efter den fina Kyrklund-texterna började jag prenumerera, och inte förgäves visar det sig. Jag älskade och ville vara Kung Markatta som barn. Förra sommaren satt jag och drack oolong och läste Färden till västern, men kom aldrig fram. Den ligger fortfarande bredvid sängen dock, så det ska väl kunna rådas bot på.

Tack för länken och att du visade rätt riktning.

Petter sa...

Tack själv.
Jag har inte heller lyckats läsa hela Färden till västern.
Efter den tredje volymen tröttnade jag och läste sista kapitlen i den femte.
Men jag har införskaffat de två volymer jag inte läst. Så nån gång.