söndag 18 januari 2009

TVM - TV Malmö eller TV Moderskeppet kommer för att hämta oss hem

Så sitter jag så rejält förkyld en lördagkväll och gör det människan har gjort i alla tider när de varit förkylda - hönssoppa och zappar mellan tv-kanaler.

Nu har de tagit bort alla mina tv-kanaler vilket gör kanalvandringen till en frustrerande syssla. Jag har två svenska kanaler, två danska och sen TV 4. Samt TVM. TV Malmö.

Det är ytterst sällan jag ser på TV Malmö. Visserligen visar de ibland mindre klassiker som Lady Frankenstein eller Brother from Another Planet då de är gratis. Men då de restaurerade versionerna kostar pengar att visa är de oftast omöjliga att se på.

Men de visar någon slags körtävling på en kanal och Colin Firth på en annan. (Körer som tävlar mot varandra på en lördagskväll är åtminstone lite förvånande - som en tvåhövdad kalv ungefär.) Så jag slinter allt oftare över på TV Malmö.

TV Malmö är en slags motsvarighet till närradion. Så att en del underliga organisationer sänder program där bör inte förvåna. De pratar om faran med psykofarmaka, på scientologivis. Men de bara fortsätter med fler och fler människor yttrande sej om psykomedicinens sammansvärjning.

Det framgår inte vilken förening som sänder programmet. Tablån säjer att det ska vara långfilm. Filmen ser för billig ut för att vara scientoliogisk. Scientologer har både pengar och rymdälvor på sin sida. De pratar engelska men med svensk voice-over.

Så vilken sekt vill de att jag ska gå med i ?

Deras hemsida ger inget svar. Pingstkyrkan är en av medlemmarna. Så jag antar att det är en möjlig kandidat.
Men varför är det ingen som säjer att nu talar jag i tungor i stället så nu är jag frisk eller något liknande.

De brukar ha ett program med en tjock asiatisk man som talar om självuppfyllande. Ligger han bakom? Är detta lösningen? Ligger det subliminala tecken bakom bilderna som i det där försöket med coca-cola reklam?

Det säjs att subliminal reklam är en myt men det kanske är det den psykofarmakasäljande sammansvärjningen vill få oss att tro.

Eller anti-psykofarmakasammansvärjningen.

Om man börjar nysta i sånt här kan man förr än man anar det vara inne i något liknande Buden på nummer 49 eller Ernesto Sabatos böcker om de blinda.

Eller åtminstone snabbt tröttna.

Inga kommentarer: