fredag 30 november 2018

Läst i november

Den här månaden har jag inte läst så mycket på grund av förkylningar.

Orkidébarn av Eva-Stina Byggmästar 
"Har gjort det, bäddat ner/naturlyrikern som är skör/som en spole av lövtunt glas"

Färden genom mangroven av Maryse Condé
Min första bok av nästannobelpristagaren. Jag brukar inte rusa ut och läsa årets nobelpristagare om jag inte läst den innan. Men det här var ju nästannobelpriset så det är annorlunda.
Det var en bra bok.

Vitsvit av Athena Farrokhzad 
"Min mor lät blekmedlet rinna genom syntaxen/På andra sidan skiljetecknet blev hennes stavelser vitare/än en norrländsk vinter"

Smoke and Mirrors av Neil Gaiman
Neil Gaimans första novellsamling.

Dans makaber av Charlotta Jonasson
"Den fångstlösa dykfärden/mot senhöstens alla uddar/Ett syreinkapslat höststoft/en fälld skrud över kraftverksån"

Kalevala, sammanställd av Elias Lönnrot
Egentligen har jag inte riktigt "läst" den här. Under året har jag under några tillfällen varit med på fester där vi läst Kalevala för varandra.


Tröst för ett tigerhjärta av Margareta Renberg
"i god tid före vintern/skall du och jag/pälsfodra våra hjärtan"

Hemsöborna av August Strindberg
Omläsning. Läste om den efter att jag läst i Strindbergs brev om när han skrev boken.

De fyra böckerna av Yan Lianke
Kinesisk roman.



Inga kommentarer: