måndag 5 juni 2023

Läst i maj, del 2

Den spännande fortsättningen.

Texter av Ola Julén 
"Det är kriget eller det är ett krigsliknande tillstånd / Det är sommaren igen, min älskade / Men sommaren den här gången är genomskinlig"
Dikter och intervjuer med Ola Julén som inte tidigare hade publicerats i bokform. 

Station Elva av Emily St. John Mandel
Den här romanen läste jag eftersatt jag sett tv-serien som är baserad på den. Boken börjar rätt likt tv-serien (eller vice versa) men tar sen när det gäller en aspekt en rätt annorlunda vändning. Vilket även om jag visste att boken kom först fick mej att tänka att boken avvek från den rätta handlingen. Men efter ett tag kunde jag uppskatta den som ett verk i egen rätt och jag gillar både boken och tv-serien.

Sången om Akilles av Madeline Miller
Författaren har skrivit flera omarbetningar av de klassiska grekiska berättelserna. När de kommer till Kieron, kentauren har jag svårt att inte se likheterna med den gamla tv-serien Young Hercules (med Ryan Gosling i titelrollen). Men romanen tar mot slutet ett oväntat grepp berättarmässigt som jag uppskattade.

Det är natten av Karolina Ramqvist 
En essä om att skriva.

Mitt hjärta dansar av Rabindranath Tagore
"Ge min vårliga sång ett ögonblicks återklang / i din vårdag, / i ditt bultande hjärta, i dina surrande bin, / i dina prasslande löv / hundra år från nu!"
Övers. Kristian Carlson som också gjort urvalet till denna fylliga samlingsvolym som innehåller både Tagores bengaliska dikter och hans egna engelska översättningar av dem (också de översatta till svenska).

Acme Novelty Library nr 3 av Chris Ware
Serierna i det här numret av Chris Wares enmanna-serietidning har till skillnad från de flesta av numrena aldrig återtryckts någon annanstans. Här kan man säja att Chris Ware utforskar skämtstrippen (om det inte lät så pretentiöst). Det är ett vackert häfte.

Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne
Omläst i samband med att jag läste om Philip José Farmers omarbetning av den.
Jag och min flickvän såg nyligen första avsnittet av den nya TV-serien med David Tennant som Phileas Fogg. Och den var kanske inte så mycket att ha. Som i nästan alla filmatiseringar envisades de med att ha med en varmluftsballong.
Men det var lite intressant val att de hade med Pariskommunen i serien. Romanen utspelar sej ju strax efter denna.

Landet som icke är av Christa Wolf
Östtysk roman.

Morgonmål för mästare av Kurt Vonnegut
Omläsning. 


Inga kommentarer: