tisdag 21 maj 2024

Böcker lästa i april, del 2

Den spännande fortsättningen. 

Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri
Stämmer inte riktigt alfabetiskt att ha den här men jag missade den i förra delen.

Eldätaren av Kristian Lundberg 
Första i en serie kriminalromaner av Kristian Lundberg. Utspelar sej i Malmö. Ligger i tonen och språket mycket nära Kristian Lundbergs andra böcker. Boken försöker fungera både som kriminallitteratur och höglitteratur på en gång och det funkar ibland, ibland inte. Hade nog blivit en helt annan läsupplevelse om jag inte läst Kristian Lundbergs icke-genreböcker tidigare. 
Bokcirkelbok.

Visklek av Lotta Lundberg
Texter om tro och skrivande.

Big Game av Mark Millar (text) och Pepe Larraz (bild)
En crossoverserie med seriefigurer som Mark Millar äger rättigheterna till. Som Wesley Gibbons från Wanted och Kick-Ass från Kick-Ass. Både Wanted och Kick-Ass har filmats. Och det går att argumentera för att Mark Millars och Bryan Hitchs The Ultimates är den tecknade serie som influerat Marvel-filmerna mer än andra.
I en intervju om The Ultimates sa Mark Millar att han blev ledsen när han fick ett brev från en läsare som skrev att hen gått med i den amerikanska armén på grund av serien. Mark Millars syfte med serien var det motsatta. (Ironin i att Marvel-filmerna som serien inspirerat är öppet armé-vänliga.)
  Kanske detta misslyckande med att nå fram med The Ultimates satiriska budskap är en anledning till att Mark Millar skrivit mer ytligt underhållande serier på senare år. Det här albumet är ett exempel på denna lättsamma sida, även om den pryds med en del politiska skämt.

Seven surrenders av Ada Palmer
The Will to Battle av Ada Palmer 
Del 2 och 3 i Ada Plmers Terra Ignota-svit.

Detransition, baby av Torrey Peters 
Amerikansk debutroman med trans-tema. Riktigt bra.

Ett kort uppehåll på vägen till Auschwitz av Göran Rosenberg 

recycling av Tadeusz Różewicz 
Urval med Tadeusz Różewiczs sena poesi.
"regn regn regn / i Kraków / jag läser Norwid / det är ljuvt att somna / ljuvare att vara av sten // godnatt mina kära / godnatt / levande och döda poeter / godnatt poesi"
övers. av Irena Grönberg och Tomas Håkanson

Polis, polis, potatismos! av Maj Sjöwall och Per Wahlöö 
Liksom Eldätaren ovan så är Polis, polis, potatismos! en kriminalroman som utspelar sej i Malmö. Därmed har jag läst fler kriminalromaner som utspelar sej i Malmö denna månad än någon tidigare månad (och troligtvis även fler än någon framtida månad). Jag läste dessutom ut dem samma dag.
I utgåvan jag läste boken i citerades P. O. Enquist på baksidan om Sjöwall/Wahlöös romansvit: "Jag tror att detta svenska förbrytaralbum skall leva länge."
Just denna bok var emellertid inte så bra. 

Där allt är kontrapunkt tid av Göran Sonnevi 
"Så vänder jag / i min andning, den / djupa sucken kommer / Hjärtat slår / med förstorade / vingslag / som en tung fjäril"
Tyckte bättre om denna Sonnevi än förra.

Mickey's craziest adventures av Lewis Trondheim (text) och Keramidas (bild)
Seriealbum med Musse Pigg och Kalle Anka som ger sej ut för att vara en bortglömd tecknad serie från 60-talet med saknade sidor.

När jag är hos dig av Linn Ullmann
Min första men nog inte sista Linn Ullmann.



2 kommentarer:

Spiring sa...

Lite märkligt med Sjöwall-Wahlöö. De första fem går från mycket bra till fantastiska. Sen kommer "... potatismos", ett riktigt bottennapp (i sammanhanget, den är fortfarande bättre än det mesta i svensk deckarväg). Och sen går det mestadels nedåt. "... Säffle" är naturligtvis bra - mycket dock lånat från Ed McBains "See them die" - och delar av "Det slutna rummet" tycker jag om. Men det går som en vägg mellan de första fem och de sista fem.

Det var väl ungefär där de genomförde sin ambition fullt ut, att använda polisromaner till samhällskritik, efter att ha gått ut lite löst i början. Men böckerna blev betydligt sämre.

Petter Malmberg sa...

Den vedervärdige mannen tycker jag om. Annars har jag inte läst så många i serien.
Stig Larsson skriver I Högt och lågt om att deckare som ingår i en serie ofta blir sämre efter ett par böcker.
Han har också Sjöwall/Wahlöös Mannen som gick upp i rök på sin best of svenska deckare-lista.