måndag 3 februari 2014
5 bra böcker av Gertrude Stein
Idag skulle Gertrude Stein ha fyllt 140. En del människor menar att det är intressantare att läsa om Steins liv än att läsa Stein själv. En del människor har fel.
Melanctha
Ömma knappar
Liksom Melanctha något av en skandalsuccé. Sherwood Anderson berättar i en text som är tryckt i början av den svenska utgåvan om en sammankomst där man läst högt ur boken och hur publiken skrattade. 1914 måste denna samling prosadikter ha framstått som väldigt besynnerlig. Det är ännu i våra dagar en konstig bok. Det är fortfarande en rolig bok.
Alice B. Toklas' självbiografi
Trots titeln så är den här skriven av Stein och handlar förutom de första kapitlen mer om Stein än om Toklas. Det experimentella är nedtonat. Men mycket av det egensinniga hos Steins prosa, som hennes förkärlek för upprepningar (den utgåva jag har läst av boken hade ett feltryck där ett par sidor var tryckta två gånger - det dröjde ett bra tag innan jag insåg att detta inte var meningen) finns kvar. Men det är Steins mest lättlästa bok. Samtidigt som den fortfarande är bra. Den här och Melanctha är de som det är störst chans att du skulle tycka om.
Toklas kom själv senare att ge ut en egen självbiografi (som jag inte läst) och den rätt så underbara Alice B. Toklas kokbok som också blir en slags bereättelse om hennes liv.
Blod på matsalsgolvet
“They said nothing happens in the country but there are more changes in a family in the country in five years than in a family in the city and this is natural. If nothing changed in the country there could not be butter and eggs. There have to be changes in the country, there had to be breaking up of families and killing of dogs and spoiling of sons and losing of daughters and killing of mothers and banishing of fathers. Of course there must in the country. And so this makes in the country everything happening in the country. Nothing happens in the city. Everything happens in the country. The city just tells what has happened in the country, it has already happened in the country.
Lizzie do you understand.”
Efter den John Dickson Carr där hjälten i en monolog går igenom 97 olika lösningar på the locked room mystery så är det här min pusseldeckarfavorit..
Texter 1908 - 46 och Vad är mästerverk?
Två samlingar Stein-texter i urval av Görgen Antonsson (innehållet i böckerna var från början tänkt att ingå i en och samma volym). Den bästa introduktionen till Steins författarskap. Här finns prov på Steins olika perioder. Hennes mer experimentella stil passar bättre i det korta formatet (själv har jag aldrig läst den tjocka Making of an american, i de här urvalen finns kortare texter från samma tid i samma stil så man slipper ta sej igenom den).
"Oroa er inte. Oroa er inte över en historia nej oroa er inte. Man måste tvunget få reda på hur en historia slutar även om den inte gör det. Historien om Fred Annday slutar inte men det beror på att det inte finns något mer intresse för den. Och på sätt och vis ja på sätt och vis är detja är det alltid så. Jag kan berätta den här historien medan jag går. Så vill jag berätta en historia.
Alla får ta och lära sig att romaner är sådana." (sista kapitlet i "Fred Annedays, Anndays, Andays vidskeplighet. En roman ur det verkliga livet" (1934) i Vad är mästerverk?, övers. G. Antonsson
(Repris från 27 juli 2011. Då det var 65 år sen Stein dog.)
Etiketter:
alla älskar repriser,
författarlistor,
gertrude stein
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar