söndag 16 februari 2014

Citerat från veckans läsning

"Folk som saknade insikt skulle säga att det passade utmärkt till hans natur, som de för övrigt omöjligen kunde veta något om, själv visste han att när han köpte dessa bilder var det i ett blint, kanske hopplöst och i varje fall ansträngande försök att motsvara sin natur."
ur "Den vidunderliga skönheten" av Inger Christensen, övers. av Bertil Lagerström

"Under en lång tid, nästan ett år, hade jag en förstoring av en av Gun Kessles bilder från Chauvigny uppnålad på anslagstavlan i mitt arbetsrum, den med de onda fåglarna, som håller ett spädbarn i sina klor.
  Fågeln fyller nästan hela bildytan, och i dess klor sprattlar det försvarslösa livet.
  Folk som kom in i mitt rum frågade alltid hur jag kunde ha en så hemsk bild på väggen, och jag svarade alltid:
  - Den lugnar mig.
  Det ligger en oerhörd lättnad, en segerkänsla i detta att också våra värsta aningar kan få form, bild, ord."
ur "Lättnaden när en sanning sägs" i Med andras ögon av Madeleine Gustafsson

Inga kommentarer: