söndag 21 september 2014

Leonard Cohens tio bästa sånger med anledning av hans 80-årsdag

I dag fyller den kanadensiske sångaren och författaren Leonard Cohen 80 år. Vi firar honom med denna lista med hans tio bästa låtar i bokstavsordning

The Butcher
Från andra skivan Songs from a room. En del av mej skulle väl mer eller mindre vilja fylla hela listan med den skivan (minus "Bird on a wire").

The Captain
Various Position är en lite underskattad skiva. Arrangemangen är lite för mycket i en del låtar. Men jag vet inte om jag tycker det gör så mycket. I "The Captain" är arrangemanget mycket för mycket. Och det är gott så.

Everybody Knows
Ouden och synthen krockar snyggt. Från I'm your man - Cohens sista bra.
(Klippet som länkas är med scener ur filmen Pump up the volume som hade "Everybody Knows" som motiv.)

The Guests
Från Recent Songs

Hey, that's no way to say goodbye
Man skulle nog också kunna fylla listan med hela den första The Songs of Leonard Cohen.

Lover lover lover
Fast då skulle man ju missa den här från den fjärde studion New Skin for the Old Ceremony.

One of us Cannot be wrong
Avslutar första skivan. Sången slutar i visslande och skrålande. Ett av de bästa albumsluten.

The Partisan
En av de få låtar Cohen gjort som han inte skrivit själv. (Jag har aldrig hört någon version av sången som föregår Cohens.)

Sing another song, boys
Från den tredje Songs of love and hate som är nästan lika bra som de två tidigare och ännu mera svartklädd.

The Stories of the Street
And one eye filled with blueprints/one eye filled with night

(Repris från när Cohen fyllde 75. Jag har inte kollat om alla länkarna funkar fortfarande.)
Annat om Cohen här på bloggen:
Varning av Leonard Cohen
Min tolkning av en dikt av Leonard Cohen

Om du klickar på Cohen-etiketten under detta inlägg så kommer flera andra iinlägg upp.

2 kommentarer:

Spiring sa...

Förutom de tre första samt "I'm your man" har jag inte lyssnat överdrivet mycket på Cohen. Eller, överdrivet mycket har jag kanske inte lyssnat på dem heller... i alla fall tycker jag allra bäst om den första. Som du skriver ovan skulle man kunna ta de tio sångerna och göra hela listan av. "Master song", "Suzanne" och "Stranger song" måste hur som helst vara med, om jag har något att säga till om.

Kuriosa: Ett av mina syskonbarn heter Leo Cohen.

Petter Malmberg sa...

Leo är ett fint namn.
Songs of Leonard Cohen är mycket bra. Men jag tycker Cohen gjort flera bra. En jämn skivartist.