fredag 31 maj 2019

Läst i maj

Jag läste inte fullt lika många böcker den här månaden som förra men det har ändå varit en bra läsmånad.


Jihad Vol. 2: Reincarnation av Igor Baranko
Tecknad märklig sf-serie.

Hackers av Aase Berg
"Men hästen är samtidigt en stridsvagn,/vägen ett moln,/asfalten mojnar,/tiden tilltar."

Alla människor har av naturen ett begär att få veta av Nina Bouraoui
Självbiografisk berättelse.

Crème fraiche av Suzanne Brøgger
Klassisk dansk 70-talsroman. Jag har läst uppföljaren Ja innan men jag tyckte bättre om den här trots att vissa partier åldrats illa (ett rätt så funkofobiskt stycke till exempel).

Våra främlingar av Lydia Davis
Novellhäfte (jag är inte riktigt säker på att det är rätt att räkna såna här som en hel bok men vem kommer att hindra mej?).

Immortal Hulk Vol. 1: Or is he both? av Al Ewing (text) och Joe Bennett med flera (bild)
Hulken som skräckserie.


Berättelser om djur och andra av Lars Jakobson
Novellsamling. Fantastik.

Lone Wolf and Cub Vol. 4: The Bell Warden av Kazuo Koike (text) och Goseki Kojima (bild)


Requiem över en förlorad son av Kristian Lundberg
"Maj juni och juli, det här vansinnet som alltid/hinner ikapp mig, mer som en slags lätthet inför våren/det som förvandlar oss, det som tar fäste på oss/det finns en tid när hopp blir försoning"

Viltspeglar av Lars Norén
"Stilla dag, som/förtär//Stilla språk,/att förintas i/när det återuppstår"

New and selected poems, Volume one av Mary Oliver
"A poem should always have birds in it."

Till dikten av Malte Persson
"Ibland får dikten pengar. Bara lite./Då springer den genast iväg och gör något dumt./Dikten blir ibland uppläst av Stina Ekblad./Det borde den inte bli." (Dikten dessa rader är hämtade ur har blivit uppläst av Stina Ekblad i radion.)

Diktare idag av Matts Rying
En samling radiointervjuer Matts Rying gjorde med författare som Jan Myrdal, Birgitta Stenberg, Folke Fridell, Elsa Grave med flera.

Räddningsavstånd av Samantha Schweblin
Jag tror jag skulle behöva läsa om den här korta romanen en gång till för att förstå vad som händer i den men jag är rätt säker på att jag gillade den.

Nya persiska antologin, del 1 med Saadi Shirazi och Obeid Zakani
Bok med två persiska diktare, en från 1200-talet och en från 1300-talet.

Trädet av Göran Sonnevi
Nu tror jag att jag har läst alla Göran Sonnevis diktsamlingar.
"Denna sommar brinner Englands städer/Adam Smith såg redan de hjälplösa rörelserna, de chanslösa människorna;/men han brydde sig inte mycket om det"

August Strindbergs brev 8, jan 1890 – dec 1891
August Strindberg fortsätter skriva brev, jag fortsätter läsa dem.

Hortulus av Susann Wilhelmsson
"frösättandet         fingrar djupt nedstuckna i mull/död som början på liv/tyngd som förutsättning för lättnad"

Inga kommentarer: