lördag 25 januari 2020

Favoritböcker 2019 del 2 (böcker utkomna innan 2019)

Förra inlägget innehöll tio böcker jag gillade som jag läste 2019 som också kom ut år 2019. Det här är tio böcker jag läste förra året som är äldre än så. En del är mycket äldre medan andra kom för bara ett par år sen. Alla är bra.


Handbok för städerskor av Lucia Berlin
Mycket hajpad när den kom för ett par år sen men bra ändå. Amerikansk novellkonst när den är som bäst.

Middlemarch av George Eliot
Fyllde ett (flera hundra sidor långt) hål i min litterära bildning med att till slut läsa den här. Mycket underhållande roman.

Gå, gick, gått av Jenny Erpenbeck
Om en pensionerad professor som engagerar sej för en grupp afrikanska flyktingar. Jag har läst några Erpenbeck innan och jag har tyckt om allihopa men det här är den bästa jag läst av henne.

Den som stannar, den som går av Elena Ferrante
Läste ut hela romansviten i år. Och de var alla bra. Men den här tredje är nog min favorit. Och gjorde att jag äntligen fick nytta av mina kunskaper om den italienska 70-talsvänstern.

Nora eller Brinn Oslo brinn av Johanna Frid 
Rolig svensk samtidsroman.

Brev från Tove Jansson 
"Ser du, jag älskar dig samtidigt förtrollad och med ett stort lugn och jag är inte rädd för någonting som finns i beredskap för oss."
Tove Jansson i brev till Tuulikki Pietilä 26.6.1956.
Det här är en samling brev skrivna av Tove Jansson som jag nyligen läst. Den är sammanställd av Boel Westin och Helen Svensson. Brev från 1932 till 1988. Till familjen, till vänner, till redaktörer. Och till älskare och älskarinnor (eller mymlor som Tove Jansson kallar dem). Det var mycket på grund av att jag läste den här som jag bestämde för att göra ett Tove Jansson-tema på bloggjulkalendern.

I Gorans ögon av Stefan Lindgren
I en av novellerna i den här samlingen har i framtiden litteratur blivit väldigt populärt. Huvudpersonen blir nära på nedtrampad när Ann Jäderlund läser ur en av sina diktsamlingar inför en jublande publik. Göran Sonnevis diktläsning på Globen är slutsåld. 

Hunden av Ola Nilsson
Min bror har länge tjatat på mej att jag ska läsa den här. Till slut gjorde jag det. Den vart bra.

Räddningsavstånd av Samanta Schweblin
Märklig kortroman som jag skulle behöva läsa om för att vara säker på vad som egentligen händer i den. Jag tror jag kommer att läsa om den.

Madame de Sévignes brev
"Beaujeu var ju i stort sett död och kräkmedlet fick henne på benen, så det är inte så lätt att dö som man skulle tro." 
Madame de Sévigné i brev till sin dotter 30 september 1676
Både en av de nyaste och den allra äldsta boken på listan. Ett brevurval sammanställt av Arne Melberg. De flesta breven är till madame de Sévignes dotter. 

2 kommentarer:

Spiring sa...

När jag såg titeln "Manual for cleaning women" första gången tolkade jag den som "Handbok i att rengöra kvinnor". Vilket lät lite vasst och spännande. Nu var inte titeln fullt så spännande, vilket naturligtvis inte har nån inverkan på bokens företräden i övrigt. (Jag har själv inte läst hela, bara ett par av novellerna. Jag har så mycket som väntar i mina bokhögar.)

Petter Malmberg sa...

Man har ju alltid högar med böcker som väntar på att bli lästa. Tycker att Lucia Berlins noveller är rätt spännande. Inte minst titelnovellen.