lördag 29 februari 2020

Läst i februari

Februari är ju en kort månad (även om den är längre än vanligt i år – jag hade föredragit en extra majdag istället för ännu en februaridag) så jag tycker jag har läst ett godkänt antal böcker.
I alla fall:


Pretty Deadly Volume 3: The Rat av Kelly Sue Deconnic (text) och Emma Rios (bild)
Denna liksom Trees nedan har jag läst i lösnummerform digitalt. Det tredje albumet i serien är lika vackert som de tidigare två.


Trees Volume 3 av Warren Ellis (text) och Jason Howard (bild)
Tredje albumet om en framtid efter att jättelika träliknande utomjordiska artefakter uppkommit på jorden är en mordgåta.

En sky av vittnen av Kjell Espmark
Innehåller förutom En sky av vittnen även de tidigare två diktsamlingarna Vintergata och Den inre rymden. Min första Espmark. Jag tyckte om den.
"Det går att stryka ut ett folk./Och att stryka ut att man strök./Jag tror att de enda som minns oss/är våra igenvuxna stigar." (ur Vintergata)

En av dessa morgnar ska jag stiga upp sjungande av Göran Greider
Urval med dikter och kortare prosastycken. Sammanställda tematiskt. Påminner en om att Greider är en riktigt bra poet.
"Gick ut i februarivåren/under alla himlarna/men borde ha gått där med någon/för händerna kändes tomma."

Bokfört av Lars Jakobson
Lars Jakobsons senaste bok innehåller dels en essä om bland annat Butter-favoriten Joanna Russ och en massa kortare prosastycken.

Ett oändligt äventyr av Sven-Eric Liedman
En bok om kunskap. Min första Liedman. Rätt kul.

Broken stars, red. Ken Liu
Antologi med kinesisk science fiction. En uppföljare på samma redaktörer Invisible planets. Mina favoriter var den kontrafaktiska "What has passed shall in kinder light appear" av Baoshu som berättar Kinas historia om den hade gått baklänges och en novell av Han Song där Nord-Korea tar över världen inspirerade av J. D. Salingers roman Räddaren i nöden.

Jag for ner till bror av Karin Smirnoff
Svensk debutroman.

Himlen av Karl Daniel Törnkvist
"han säger låt oss krossa allt/och gå in/vi går in/ja låt oss krossa allt och ta över himlen/jag säger ingenting"

utövat. En kurskorrigering av Anja Utler
"Kylan stökade omkring."

The Maerlande Chronicles av Elisabeth Vonarburg
Fransk-kanadensisk feministisk science fiction-roman. Jag började läsa den här för en massa år sen och kom av någon anledning av mej i läsningen av den trots att jag gillade den. Det kändes bra att till sist avsluta den.


Inga kommentarer: