tisdag 28 juli 2020

Smurf-svar


Lite sent kommer här svaren till smurfdikterna. Om du visste vilka dikterna var så säjer jag smurf.

1.
Första dikten är ur Alfabet av Inger Christensen. Det är dikt "4" eller den med bokstaven d.
"duvorna finns; drömmarna, dockorna/dråparna finns; duvorna, duvorna;/dis, dioxin och dagarna/finns; dagarna döden; och dikterna/finns; dikterna, dagarna, döden" (övers. Ida Linde & Marie Silkeberg)

2.
"Perpetuum mobil" av Gunnar Ekelöf. Ur samlingen Strountes. "Den gamla vanliga skalligheten" går första raden.

3.
Det här är från T. S. Eliots "Hollow men". Raderna "This is the smurf the smurf smurfs" är i originalet "This is the way the world ends/This is the way the world ends/This is the way the world ends/Not with a bang but with a whimper."

(Bild från Camelot 3000 av Mike W. Barr och Brian Bolland.)

4.
"En gudars like" av Sapfo. Eller dikt 31.
"En gudars like tycks mig den mannen/vara som sitter framför dig och nära/intill kan höra din ljuva röst och ditt underbara skratt//som visst får mitt hjärta att bulta i bröstet," övers. Magnus William-Olsson och Vasilis Papageorgiou

5.
Smurfigast men inte smurfigast är Bruno K. Öijer. Inledningen till "Skisser till ett av dödens tal" i Medan giftet verkar.
"jag var spådd, spådd att/bli spådd, spådd lägga/en väg ut härifrån, jag var/spådd syssla med sånt, spådd pressa/naglar av morfin i/jordklotets kött, spådd se/landområden ligga/i ryckningar"

Inga kommentarer: