tisdag 21 juli 2020

Smurfa dikten


I dag är det Belgiens nationaldag. Varje år på Belgiens nationaldag har jag haft fem dikter jag förbättrat genom att göra om dem till hur smurferna i den belgiska tecknade serien av Peyo skulle sagt dem. Och sen har ni läsare kunnat gissa vilka poeter och vilka dikter det är. Detta är tolfte året.
I år glömde jag bort det. Så jag har tagit fem smurf-dikter från tidigare års smurfa dikten. En best of smurf. Eftersom du kan hitta svaren om du trycker på smurf nedan på etiketter så skippar vi tävlingsdelen i år. Men du kan pröva dej själv (och du kan fuska om du vill) hur bra du kan din smurfpoesi. 

1
Smurferna finns; smurferna, smurferna
smurferna finns; smurferna, smurferna;
smurf, dioxin och smurferna; smurferna
finns; smurferna smurfen; och dikterna
finns; dikterna, smurferna, smurfen

2
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten

Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten

Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten
Den gamla smurfiga smurfigheten

Smurfigheten den gamla smurfiga
Smurfigheten den gamla smurfiga
Smurfigheten den gamla smurfiga
Smurfigheten den gamla smurfiga etc,

3
This is the smurf the smurf smurfs
This is the smurf the smurf smurfs
This is the smurf the smurf smurfs
Not with a smurf but a smurf.

4
En smurfars like tycks mig den smurfen
vara som smurfar framför dig och nära
intill kan smurfa din smurfiga smurf och ditt smurfiga smurf

som visst smurfar mitt smurf att smurfa i bröstet,
ty när jag smurfar på dig, om så bara en smurf,
blir det omöjligt för mig att smurfa, min smurf brister

5
jag var smurfad, smurfad att
bli smurfad, smurfad smurfa
en smurf ut härifrån, jag var
smurfad smurfa med smurf, smurfad pressa
naglar av smurf i
jordklotets smurf, smurfad se
smurfdalar ligga
i smurfningar

Inga kommentarer: