tisdag 10 november 2020

10 bra böcker och serier av Neil Gaiman

I dag fyller författaren Neil Gaiman 60 år. Han har skrivit flera bra romaner, noveller och tecknade serier. Ett par av hans mest uppskattade böcker som American Gods och The Ocean at The End of the Lane har jag inte läst om du undrar varför de inte finns med på listan nedan.



The Books of Magic
Miniserie på fyra nummer med fyra olika tecknare. Det är Charles Vess (som Gaiman ofta samarbetat med) som tecknat bilden ovan. En tolvårig pojke som spåtts bli världens största magiker visas genom olika delar av magins värld. Ett nummer utspelar sej i en fantasyvärld, en annan i "vår" värld (fast med magi), ett i framtiden.

Coraline
Suggestiv barnbok där en flicka hittar en annan värld med ennan mamma bakom en vägg. 

Death: The High Cost of Living, bild av Chris Bachalo
Spin-off från Sandman med Sandmans lillasyster Döden. En av två ministerier med henne i huvudrollen.

Fragile Things: Short Fictions and Wonders
Personligen gillar jag Gaiman mer som novellförfattare än som romanförfattare. Detta är hans andra novellsamling som innehåller flera bra noveller. Jag har tidigare skrivit om novellen The Problem of Susan. Det inlägget handlar också om Sandman.

Goda omen, med Terry Pratchett
"'Tänka sig att jag håller Antikrist i mina armar', sa syster Mary. 'Och badar Antikrist. Och räknar hans små tossingar ...'" 
övers. Peter Lindforss
Mycket rolig roman om världens undergång skriven tillsammans med Terry Pratchett. En av de första böcker Gaiman skrev handlade om Douglas Adams och här är hans inflytande tydligt.


Miracleman: The Golden Age, bild av Mark Buckingham
"She was writing a book, and wanted to know what the happiest ending I could think of was.
Ballooons I told her. A big party with balloons." (ur Miracleman 22). 
Neil Gaiman tog över Miracleman efter seriens skapare Alan Moore. Alan Moore har haft ett stort inflytande på Neil Gaimans serier. Men man ser samtidigt skillnaden mellan de två serietidningsförfattarna här. Gaimans Miracleman är stillsammare, utspelar sej i utkanterna av Moores universum.
Ett av de bästa avsnitten handlar om ett antal kloner av Andy Warhol, något som nämns i förbifarten i Moores serie.

Neverwhere
Fantasy-roman som bygger på en TV-serie som Neil Gaiman skrev manus till. Jag har inte sett TV-serien men romanen säjs vara bättre.

Sandman
Neil Gaimans genombrottsserie. Tio seriealbum om Dream, som styr drömmarnas värld. Jag läste om hela serien för ett par år sen och trots ojämna teckningar så håller den än.



The Sandman: Ouverture, bild av J. H. Williams III
Både fortsättning och prequel till Sandman. Sandman in space. Mycket vackert tecknad av J. H. Williams III.

Trigger Warning: Short Fictions and Disturbances
Neil Gaimans senaste novellsamling. Fånig titel men annars är den riktigt bra. En av de bästa berättelserna är en Doktor Who-novell.En annan är en kalender med tolv korta historier – en för varje månad – som Gaiman lät sina twitterföljare inspirera honom till.

3 kommentarer:

Spiring sa...

American Gods är klart läsvärd. Även Stardust. Jag tycker nog bäst om hans tidiga romaner och noveller, till och med Coraline ungefär.

Spiring sa...

(Jag menar inte "jag tycker till och med om Coraline", utan "up to and including...".)

Petter Malmberg sa...

Stardust är rätt charmig. Jag har funderat på att läsa American Gods. Verkar vara den av hans prosa böcker som har mest gemensamt med Sandman tematiskt.