tisdag 2 mars 2021

Läst i februari

Lite senare än vanligt är här böckerna jag läste i februari.

Drops of God Vol. 1 av Tadashi Agi (text) och Shu Okimoto (bild)
 Japansk tecknad serie om vinprovning.

BTTM FDRS av Ezra Claytan Daniels (text) och Ben Passmore (bild)

Doktor Mabuses nya testamente av Anders Ehnmark och Per Olov Enquist
Satirisk framtidsroman. Omläsning. 

Mannen på trottoaren av Anders Ehnmark och Per Olov Enquist
Pjäs. Omläsning. 

Musikanternas uttåg av Per Olov Enquist
Till Fedra av Per Olov Enquist 
Min omläsning av P. O. Enquist tuffar på som du ser. 

Inside * Outside av Philip José Farmer
SF-roman där sciencen i science fictionen är teologi. Många av idéerna skulle Farmer utveckla i sina Flodvärlden-böcker.

Once & Future Vol. 1 av Kieron Gillen (text) och Dan Mora (bild) 

Sjuttioåtta uppslag till sf-romaner hämtade ur Linus Andersens anteckningsbok av Leif Holmstrand och Pär Thörn
Utkast till sf-berättelser. Det säjs i boken att de kommer från en anteckningsbok författarna hittat. Jag hade lite svårt att bestämma mej för om jag skulle ställa den bland sf-böckerna eller bland poesin. 

Samtal med författare av Gustaf-Adolf Mannberg 
En samling författarporträtt som först publicerats i Böckernas värld 1967-1970. Bland andra Hasse å Tage,  Ivar Lo-Johansson, Jan Myrdal, Lars Norén, Gun-Britt Sundström. 

Rescontra av Jan Myrdal 
Samtida bekännelser av en europeisk intellektuell av Jan Myrdal 
Jag har börjat läsa om Jan Myrdals jagböcker. 

The One Trick RIP-Off + Deep Cuts av Paul Pope
Tidiga serier av Paul Pope.

Marya – ett liv av Joyce Carol Oates
Omläsning.

Svenska språket under sjuhundra år av Gertrud Pettersson

Black Panther by Christopher Priest: The Complete Collection Vol. 2 av Christopher Priest (text) och flera (bild)
Bilden nedan är tecknad av Kyle Hotz.

The Well of Stars av Robert Reed 
Space opera. Fortsättning på Marrow

Working av Studs Terkel 
En samling med intervjuer med folk om deras arbeten. Alla möjliga yrken finns med. Fruktansvärt bra bok. 

Amatka av Karin Tidbeck
Svensk sf-roman. Bokcirkelbok. 

The Blackwater Lightship av Colm Tóibín
Min andra bok av Colm Tóibín men min första roman av honom. Den var bra. Julklapp.

Sista karnevalen av Derek Walcott 
Pjäs. 







Inga kommentarer: