torsdag 15 april 2021

Tio bra dikter av Tomas Tranströmer

(Bilden är gjord av Lütfi Özkök och finns i BLM 6/1963.)
I dag så skulle den svenska poeten Tomas Tranströmer ha fyllt 90 år. Listan nedan är samma som jag gjorde när Tomas Tranströmer fyllde 80 år. (Fast då kallade jag den för Tranströmers "tio bästa dikter". Tio bra känns som en rimligare titel. "Låt oss glömma alla rankinglistor" som Tomas Tranströmer skrev till Robert Bly. ) Det är det mest lästa inlägget på Butter tar ordet med mer än 75 000 sidvisningar. 
Jag hade nog lika gärna kunnat välja tio helt andra dikter. Men dikterna jag valde för tio år sen får stå kvar. 

Air Mail
"Sanningen finns på marken/men ingen vågar ta den./Sanningen ligger på gatan./Ingen gör den till sin."
ur För levande och döda från 1989 (eller "För levade och döda" som den, lite komiskt, kallas på två ställen i MånPocket-utgåvan av Tranströmers dikter - å andra sidan skrev jag nu först "Från levande och döda").

April och tystnad
"Det enda jag vill säga/glimmar utom räckhåll/som silvret/hos pantlånaren." Från Sorgegondolen från 1996 (det är mest de raderna i dikten jag gillar, som helhet sett finns det bättre dikter i samlingen, men den är passande för årstiden).

Det blå huset
Prosadikt från Det vilda torget från 1983. "Vi vet det egentligen inte, men anar det: det finns ett systerfartyg till vårt liv, som går en helt annan trad."

Elegi
"Jag öppnar dörr nummer två./Vänner! Ni drack mörkret/och blev synliga."
Avslutningsdikten i Stigar (för mer om den samlingen se länk under inlägget). Jag tror att utropstecken är rätt ovanliga i Tranströmers poesi ändå finns det utropstecken i tre av dikterna här. Så det är lite underligt valt av mej.

Epigram
"Kapitalets byggnader, mördarbinas kupor, honung för de få.
Där tjänade han. Men i en mörk tunnel vecklade han ut sina vingar och flög när ingen såg. Han måste leva om sitt liv."
(Citerad i sin helhet. Också från För levande och döda - det var den första Tranströmer-samling som jag läste)

Med älven
"Deras cyklar/begravda i grönskan - bara hornen/stack upp." Ur Mörkerseende från 1970)

Nocturne
"Jag ligger och ska somna, jag ser okända bilder/och tecken klottrande sig själva bakom ögonlocken/på mörkrets vägg. I springan mellan vakenhet och dröm/försöker ett stort brev tränga sig in förgäves." ur Den halvfärdiga himlen från 1962.

Preludium
Första dikten i den första diktsamlingen - "I dagens första timmar kan medvetandet omfatta världen/som handen griper en solvarm sten." Ur 17 dikter (1954)

Sommarslätt
"Verkligheten har tärt så mycket på en,/men här är sommaren till sist:" 
ur Klanger och spår (1966)

Östersjöar
Långdikt utgiven i egen volym 1974.
"Det händer att man vaknar om natten
och kastar ner några ord snabbt
på närmaste papper, på kanten av en tidning
(orden strålar av mening!)
men på morgonen: samma ord säger ingenting längre, klotter, felsägningar.
Eller fragment av den stora nattliga stilen som drog förbi?
[...]
Jag såg mot himlen och mot marken och rakt fram
och skriver sen dess ett långt brev till de döda
på en maskin som inte har färgband bara en horisontstrimma
så orden bultar förgäves och ingenting fastnar."
ur Östersjöar (1974) av Tomas Tranströmer
Detta diktutdrag från Östersjöar citerade jag här på bloggen när Tomas Tranströmer dog.


Annat om Tranströmer här som kan vara av intresse:
Om en diktsamling som också innehåller tolkningar av Tranströmer.





Inga kommentarer: