söndag 29 maj 2022

Citerat från veckans läsning

"Lade mig och tittade ut på himlen istället. Glas. Himmel bara, plan som går ner mot Bromma. En helikopter hovrade över nazidemonstrationen inne i City (som jag glömt att nämna, ser jag) och jag tänkte lite på kometen i Ockulta dagboken, den som Strindberg ser med Harriet Bosse; de går på Karlavägen och nästa dag, skriver han, kom den icke i tidningarne, ett ljust fallande klot genom kvällen som bara älskande ser."

ur Splendor av Stefan Lindberg


"– Nej, jag är som ett utskitet äpplamos. Jag har arbetat och slitit i all min dar, fött nio ungar till världen[...]och nu är jag sjuttio år, och nu är krafterna slut. Och när krafterna är slut, så är de slut. De rika åka, de fattiga gå, men en utsliten torparkäring får krypa."

ur Rebellerna del I: Bonden och hans son av Fredrik Ström 



Inga kommentarer: