tisdag 14 mars 2023

Läst I februari

Lite senare än vanligt kommer här böckerna jag läste förra månaden. 

Vitt brus av Don DeLillo
Omläsning. Läste om den efter att ha sett den nya filmatiseringen. Jag gillade filmen men boken är bättre. Och man saknar världens mest fotograferade lada i filmen.

Bortenfor, bortenfor, bortenfor av Jan Grue
Essä.

Alltid mitt barn av Irene Grönvall
Bok om att vara mor till ett barn med funktionsnedsättning. 

En förmiddag i Sverige av Lars Gustafsson 
"Jag gick längs en väg om vintern. / Jag kom till en plats, / och där var svindlande oro och sång."

En resa till jordens medelpunkt och andra dikter av Lars Gustafsson 
"Den tid som återstår är alltid mycket kort. / Ljud frambringas bara av den som är mycket ensam. / Vintern är mycket kall. Alla båtar ligger stilla i isen."

Den egentliga berättelsen om herr Arenander av Lars Gustafsson

Förberedelser till flykt av Lars Gustafsson

Bröderna Wright uppsöker Kitty Hawk och andra dikter av Lars Gustafsson
"De stora vita vinterhararna flyr över fälten. / Allt snabbare utplånas människans bild. // Det är tid att gå hem. // Men vi är redan hemma."

Utopier och andra essäer om "dikt" och "liv" av Lars Gustafsson

En barbar i Asien av Lars Gustafsson
Jag har börjat läsa Lars Gustafssons verk I kronologisk ordning. Samtliga böcker ovan förutom En barbar I Asien (en resebok om Israel som jag läste som ebok – jag är inte säker den finns utgiven som riktig bok) är omläsningar. Novellsamlingen Förberedelser till flykt var min favorit innan och den håller bra. Jag tyckte bättre om Den egentliga berättelsen om herr Arenander nu än första gången jag läste den. Den känns som den mest strindbergska av Lars Gustafssons böcker.

Muslim Cool: Race, Religion, and Hip Hop in the United States av Su'ad Abdul Khabeer

En älskares dagbok av Sven Lindqvist
Delar av den unge Sven Lindqvists dagböcker kommenterade av den lite äldre författaren. Vi får bland annat veta att han i sin ungdom kallades för Svenne Lindqvist.

Arild Asnes, 1970 av Dag Solstad 
Roman där hjälten går med i ett norskt maoistiskt parti.

Rapport av Birgitta Stenberg 
Blev sugen på att läsa den här efter att jag läst en biografi om Birgitta Stenberg. Jag kom på att jag hade den oläst i bokhyllan. En skildring av författarens drogmissbruk. Bästa boken jag läst av henne.

August Strindbergs Brev 17
Brev från 13 juli 1908 – april 1909
Vari vår hjälte fyller 60 och flera av breven består av att han tackar för födelsedagsgratulationer. (Från början var det tänkt att de här volymerna bara skulle samla de mest väsentliga breven men den tanken hade mer eller mindre övergett när de kom till den här delen.)

Rebellerna i Sverige av Torbjörn Säfve
Beskrivning av en liten besynnerlig vänsterutbrytning ur KFML (systerparti till det parti huvudpersonen I Arild Asnes, 1970 går med i).

Corian av Peter Thörneby 
"man gör plats för de borttagna"
Den här sortens OEI-poesi är inte riktigt i min smak.

Sammanhang av Birgitta Trotzig 
"ismörker februari isigt mörker Pelare av is bildas i havet Sjungande, underligt ylande valv av is, djupa ishålor upp mot stränderna, frusen sand stelfrusen svart tång"

Dubbelheten: Tre sagor av Birgitta Trotzig
Omläsning.
Och med Dubbelheten som var Birgitta Trotzigs sista bok avslutar jag min genomläsning av Birgitta Trotzigs verk. Jag har redan börjat med Lars Gustafssons verk som du kan se ovan. (En gemensam nämnare för Lars Gustafsson och Birgitta Trotzig var att de bägge gillade Gösta Oswald som jag därför funderar på att läsa om.)





Inga kommentarer: