lördag 1 april 2023

Läst i mars

Jag är rätt säker på att det här är den största mängd böcker jag läst på en månad sen jag började göra den här listan. 31 böcker. Det vill säja i snitt en om dagen.
Många av böckerna är omläsningar framförallt av Lars Gustafsson som jag fortsätter läsa genom i kronologisk ordning. 

Om tryckfriheten 
Häfte utgivet av Sveriges Författarförbunds IB-grupp. Med texter av Jan Gehlin, Sven Lindqvist, Jan Myrdal, Birger Norman och Karl Vennberg. 

Righteous Dopefiend av Philippe Bourgois och Jeff Schonberg
Antropologisk studie där författarna följt en grupp hemlösa drogbrukare i San Francisco under flera år.

Don't Worry, He Won't Get Far on Foot av John Callahan
Den rörelsehindrade serietecknaren John Callahans självbiografier illustrerad med hans teckningar.
.
Linda och Valentin – Extraordinära resor i tid och rum: Ett hyllningsalbum
Flera olika serieskapare gör hommager på Pierre Christins och Jean-Claude Mézières sf-serie. Från början ett tema-nummer av den belgiska serietidningen Pilote. De Skandinaviska albumutgåvorna innehåller också hyllningar från svenska och danska serietecknare.

Freedom is a constant struggle av Angela Y. Davis
Tal och texter av och intervjuer med den afroamerikanska radikalen Angela Davis från 2010-talet. 

Mest personligt av Sven Delblanc 
Samling med texter av Sven Delblanc som inte tidigare publicerats i bokform.

Long players, red. av Tom Gatti
Diverse brittiska författare och musiker skriver om sina favoritskivor. Jag har lyssnat på skivorna i samband med att jag läst texterna. 

Konsten att segla med drakar och andra scener ur privatlivet av Lars Gustafsson

Kärleksförklaring till en sefardisk dam av Lars Gustafsson.
"det är middagstid, mars 1969, Europas intellektuella / finns ännu kvar, de uråldriga bankpalatsen finns kvar, / de små visitkorten i trappuppgångar finns kvar, / och alla känner en hemlig oro" 

Dikterna från 60-talet i urval av Lars Gustafsson och Torkel Rasmusson

Två maktspel av Lars Gustafsson
Pjäserna Hyresgästerna och Den nattliga hyllningen. Tyvärr har jag inte fått tag i pjäsen Huset i Oneida från samma tid men jag läste ett utdrag i Böckernas värld nr 6 1971.

Herr Gustafsson själv av Lars Gustafsson 
Första delen i romansviten Sprickorna i muren.

Artikelsamling. Många av texterna har stått i Bonniers Litterära Magasin som Lars Gustafsson var redaktör för. "Kommentarer" var vad den tidskriften kallade sina ledare. Jag har läst artiklarna vid sidan om de andra Lars Gustafsson-böckerna de år då de kom ut.

Varma rum och kalla av Lars Gustafsson
"Länge gjorde mig klockorna illa. / Gör inte längre så, // har inte längre råd att inte hoppas"

Yllet av Lars Gustafsson 
Andra delen i romansviten Sprickorna i muren.

Brevväxling. 

Familjefesten av Lars Gustafsson
Tredje delen i romansviten Sprickorna i muren. Förlaget skriver att romanen blev en förebild för genren byråkratronaner. Men den genrens främsta förebild var Grisjakten av P. C. Jersild. Lars Gustafsson recenserade själv Grisjakten hyllande.

Solidaritet med Tjeckoslovakiens folk av Lars Gustafsson och Jan Myrdal
Pamflett utgiven på Oktoberförlaget 1975.

Världsdelar av Lars Gustafsson
Artiklar som skildrar resor från slutet av 60-talet och början av 70-talet. Texterna om USA är av speciellt intresse för den som läst Tennisspelarna.

Och Tennisspelarna kommer jag snart att läsa om i mitt projekt att läsa Lars Gustafsson I kronologisk ordning. Jag har nått 70-talet. Ett bra decennium för Lars Gustafsson. Samtliga böcker ovan är omläsningar. 

Beat!, red. av Gunnar Harding och Per Planhammar
Antologi med beatförfattare.

Kvinnoliv i kinesisk by av Gun Kessle 
Gun Kessle samtalar med kvinnor i byn Liu Lin under flera besök där. Det tidigaste besöket var 1962 och det (då) senaste 1982. Boken kom ut 1983. Illustrerad med Gun Kessles fotografier.
En mycket intressant följeslagare till Jan Myrdals och Gun Kessles böcker om Liu Lin.

Utrota varenda jävel av Sven Lindqvist
Omläsning. Läst för bokcirkel (som jag missade på grund av förkylning).

Number One is Walking: My Life in the Movies and Other Diversions av Steve Martin (text) och Harry Bliss (bild)
Steve Martin berättar i tecknad serie-form om sina filmer. Boken innehåller också flera skämtteckningar av Steve Martin och Harry Bliss (de other diversions i bokens titel)
Förstklassig aloeträ av Paul Muldoon
Dikturval (titeldikten handlar om Leonard Cohen)
"Kornknarren gläds åt att landet ännu är grönt / fast vintern är så sträng. / Storspoven vet att landet är så grönt / för att det mest är en vattensjuk äng"
Övers. Lars-Håkan Svensson

Jag älskar dig till döds ändå av Dorothy Parker
Dikter tolkade av Isabella Nilsson. Flera av tolkningarna är så fria att de snarare är hommager. Det hade kanske inte behövt vara ett problem men jag tycker också ofta det är rätt klumpiga tolkningar, både de friare och de som håller sej närmare originalet. Ofta fumlar den svenska versionen bort sista versraden och slutpoängen.
"Livet har början och mitten och slut, / en okomplicerad historia. / Kärleken kantas av kloka beslut, / och jag ar Prinsessan Viktoria."

Lev och minns av Valentin Rasputin 
Rysk 70-talsroman om en desertör under andra världskriget som gömmer sej i sin bastu. Bara hans hustru vet att han är där. Mycket bra och sorglig berättelse. 

Höst av Ali Smith
Vinter av Ali Smith
Vår av Ali Smith
De tre första delarna av Ali Smiths årstidskvartett. Höst och Vinter har jag läst om, Vår läste jag för första gången.

Armand V. Fotnoter till en outgrävd roman av Dag Solstad

Skurkar av Birgitta Stenberg
Novellsamling. Tidigare hade jag bara läst novellen Besökarna.













Inga kommentarer: