fredag 31 januari 2014

Böcker lästa i januari

Vid årsskiftet började jag skriva upp de böcker jag läste ut. Jag tänkte att ha listan månadsvis som inlägg här borde vara ett enkelt sätt att hålla reda på dem.

Lone Aburas - Politisk roman
Tredje romanen av hyllad ung dansk författare. Läst på danska.

Bengt Anderberg - Grisen och stjärnan
En samling skabrösa noveller. Innehåller bland annat en reviderad version av "När det gick för kyrkoherden" (från Kärlek 1). Jag tyckte den var bättre här.

Rose Ausländer - Drömmen har öppna ögon
Dikturval, enhörningsserien. Österrikare. Ausländers dikter har lite Paul Celan Light över sej (it's a good thing).

Amiri Baraka - Dikt for viderekomne
Dikturval. Dikter översatta till norska.

Doktor Gormander - Det har jag aldrig sagt
Den sista Doktor Gormander-boken. Doktor Gormander var pseudonym för Gunnar Ohrlander. Jag håller så sakta på att läsa hela Ohrlanders produktion som Gormander.

Espen Haavardsholm - Poesi, maktspråk
Klippbok med artiklar, noveller och en universitetsuppsats. Från åren 1964-1976. En tid då Haavardsholm går från att skriva i modernistisk stil till att vara partiansluten maoistisk författare. Vägen mot radikalismen är mer spännande än när han väl hamnat där. Men det är en extremt fascinerande bok. Läst på norska.

Yahya Hassan - Yahya Hassan
Dansk diktsamling. Läst på danska.

Hans Isaksson - Äntligen! Livets mening
Artikelsamling.

P. C. Jersild - Sena sagor
Roman. Jag gillade den.

Eyvind Johnson - Dagbok från Schweiz
Texter från när Johnson bodde i Schweiz på senare hälften av 40-talet. Merparten av boken hade publicerats i tidningen Vi dessförinnan.

LeRoi Jones - Four black revolutionary plays
LeRoi Jones och Amiri Baraka är två namn på en och samma författare. Som Stålmannen och Clark Kent. Eller, kanske lite rimligare jämförelse, Muhammed Ali och Cassius Clay. Han bytte namn nånstans i mitten äv den här pjässamlingen. Det är en slump att jag läste Dikt for viderekomne när Baraka dog. Men den här började jag läsa efter att han hade dött. Omläsning av en av pjäserna. 

Matt Kindt - Mind MGMT
Tecknad serie.

Christina Kjellson - Solknepet
Sångerskans och låtskrivarens debutroman.

Sara Lidman - Vänner och u-vänner

Kristian Lundberg - En hemstad

Göran Printz-Påhlson - Men det är själva kartan du lever i
Dikturval. Ellerströms Lilla serien.

Walter Scott - Ivanhoe
Omläsning

Inga kommentarer: