måndag 30 juni 2014

Böcker lästa i juni

Har inte läst så många böcker den här månaden. Nu när vi har kommit halvvägs på året så har jag läst cirka 70 böcker enligt de här månadslistorna (men då inräknat omläsningar och ett par av dem var såna där novellhäften.)

Kate Atkinson - Life after life
Födelsedagspresent.

Eija Hetekivi Olsson - Ingenbarnsland
Uppväxtskildring utgiven 2012. Debutroman. Rätt förtjust i den här.

John Irving - I en människa
Påminde mycket om en roman av John Irving. Skulle nästan kunna tas för en.
I min ungdom läste jag och gillade Irving-romaner som Garp och hans värld, Hotel New Hampshire och Vattenståndet. Men sen började jag tröttna på honom. Men jag har återkommit till honom ibland för att se om något har hänt. Det har det inte. Hans böcker är alltid likadana. Men det fanns något slags sug i de tidiga som jag inte tycker finns där längre.

Karl Ove Knausgård - Min kamp 4
"Jag!" (typisk mening ur boken).
Jag tog en paus i den här sviten efter trean som jag inte tyckte var lika stark som de första två. Del 3 och den här brukar säjas vara de mest konventionella i serien. Men den här gillade jag betydligt bättre. Även om vår hjälte är som mest osympatisk här. Starkast är delen där han läser faderns efterlämnade anteckningar.

Karl Vennberg - På mitt samvete
Samling med artiklar, essäer, debatt och sånt av Vennberg. Ett rejält urval. Mycket intressant läsning.


Inga kommentarer: