söndag 22 juni 2014

Citerat från veckans läsning

"Samhället har utvecklats till en sådan perfektion att man inte längre kan läsa något utan tillstånd av bokhandlarnas skrå. Man påstår att en berömd jansenist har föreslagit en lag som förbjuder alla filosofer att tala, om inte två deputerade från Sorbonne är närvarande, som den första i varje månad har att redogöra för allt som sagts i Paris under den gångna månaden.
  För min del tycker jag att det skulle vara mycket nyttigare och lämpligare att hugga av dem högra handen för att hindra dem att skriva, och att rycka ut tungan på dem så att de inte kan tala. Det är ett utmärkt försiktighetsmått som man redan har tillämpat och som har gjort vårt folk mycken heder."
ur "Brev till greve de Rochefort. Den 2 november 1768", i Fyra rättsskandaler av Francois Voltaire, övers. Olof Nordberg

"I julas hade Yngve fått The The:s debutskiva av mamma, medan jag hade fått The Chameleons, Script of  the Bridge. Jag hade aldrig hört talas om The Chameleons tidigare, men de var helt fantastiska. Det var samma sak med Yngve och The The. Vi kunde inte fatta hur hon lyckats med det. Det fanns knappast någon här i stan som hängde med bättre än Yngve och jag. J, sa hon, hon hade gått in i en skivaffär och beskrivit först Yngve och sedan mig, och sedan hade expediten plockat fram de där två skivorna."
ur Min kamp 4 av Karl Ove Knausgård, övers. Rebecca Alsberg

Inga kommentarer: