tisdag 8 augusti 2017

10 av Cornelis Vreeswijks bästa låtar

I dag så skulle Cornelis Vreeswijk ha fyllt 80 år. Han spelade in många bra sånger. Låtarna nedan är tio av mina favoriter. I kronologisk ordning.

Halleluja, jag är frisk igen
På Vreeswijks första LP Ballader och oförskämdheter.
"Cornelis Vreeswijk debuterar härmed på grammofon. Han hoppas givetvis att ni tycker om hans visor. Det är något så löjligt personligt med visor egentligen. Man skickar iväg dem och håller andan: det här är mina visor och jag vill att de ska bli dina." ur baksidestexten av Oscar Hedlund


Grimasch om morgonen
"Du skrattar visor men sjunger skämt". På Ballader och Grimascher. Mer om låten på länken.

Bibbis visa
"Jag har ett armband som är ditt/det är av plast och det är vitt"
På LP:n Tio vackra visor och Personliga Person. Eftersom det inte är Personliga Person så är det väl en vacker visa. Och det är det ju.

Elisabeth
På dubbel-LP:n Poem, ballader och lite blues. Där även en del av Vreeswijks dikter finns med. Vreeswijk hade blivit publicerad som poet i BLM innan han gav ut sin första skiva.

Djävulens sång
På Visor, svarta och röda där Vreeswijk sjunger sånger med texter av Lars Forssell. En av mina favoritskivor. I sången sjunger Djävulen.

Till Jack
På I stället för vykort från 1973. Om Förenta Staternas bombningar av Vietnam. "'Vykort till Jack' är till Jack. Jack är min son och han är nio år gammal nu och börjar fatta saker och ting. Hoppas jag."

Getinghonung à la Berzelii
"Vi ska ta era bolag och karteller/De är ingenting värda ändå/Det är klart att ni sitter där och gnäller/Men va fan ska vi göra då?"
På LP:n Getinghonung. (Detta är en av tre spår på skivan som heter nåt med Getinghonung. Vreeswijks titlar kan vara lite förvirrande.)

Drick ur ditt glas
Från Movitz! Movitz! Andra av Vreeswijks två skivor med Bellman-tolkningar. Vreeswijk hade ett jämfört med tidigare Bellman-tolkare lite mer jordnära sätt att sjunga Bellman.

Jag minns dig Amanda
En sång av den chilenske sångaren Victor Jara. På Cornelis sjunger Victor Jara: Rätten till ett eget liv.

Skyddsrumsboogie
"Ballad rörande det förhållandet att det trots upprepade försäkringar från såväl regeringshåll, såsom ock kommunalt håll, såsom ock provinciell nivå, ändå torde föreligga en påtaglig brist på skyddsrumsutrymmen inom konungarikets gränser." På LP:n Mannen som älskade träd från 1985.
Jag minns ett tv-program där Vreeswijk sjöng denna strax innan han dog.
"Kastar de ut en stackars narr? Blir det skit i skyddsrumsfläkten för att man har med sig sin gitarr?"

Jag gjorde en spotify-lista med låtarna (fast Grimasch om morgonen är en annan version än den på Ballader och Grimascher): 10 av Cornelis Vreeswijks bästa




Inga kommentarer: