söndag 25 juli 2021

Smurf-facit

Vi har fått rätt svar på alla smurf-dikterna, i kommentarerna och på twitter. Jag hade råkat sortera en av dikterna i fel alfabetisk ordning så Geijer kom före Ferlin. Mea smurfa.
Nedan följer svaren.

a. Werner Aspenströms Den ni väntar passerar inte förstäderna
"Som i den klara oktobernatten/när de från norr kommande leoparderna/genombryter horisonten/och man samlas på torgen för att bedja/eller endast för att tyst betrakta./Varför spärrar ni förstädernas gator?/Den ni väntar passerar inte förstäderna."
Tungsinne/August, Blbolka, Majornabourgeoisien och Eva Ström kunde denna.

b. Elizabeth Bishops One Art
" The art of losing isn’t hard to master;/so many things seem filled with the intent/to be lost that their loss is no disaster.//Lose something every day. Accept the fluster/of lost door keys, the hour badly spent./The art of losing isn’t hard to master."
Cecilia Djurberg och Pastavatten tog denna.

c. Erik Gustaf Geijers Natthimmelen
"Men jag ej klagar flyende dagen./Ej mig förfärar stundande natten./Ty av den kärlek, som går genom världen,/Föll ock en strimma in i min själ." 
Pastavatten, Tungsinne, Toppenkille och Eva Ström klarade denna.

d. Nils Ferlins En valsmelodi
"Barnet det skådar i drömmarnas brus/hur en ängel med lyktor går runt våra hus,/och ensam i kvällen den sena,/jag slåss med en smäktande vals,/och jag är ganska mager om ben'a,/tillika om armar och hals.//Jag har sålt mina visor till nöjets estrader,/och Gud må förlåta mej somliga rader,/ty jag är ganska mager om ben'a,/tillika om armar och hals."
Blbolka, Tungsinne, Toppenkille, Eva Ström smurfade denna. 

e. Kristina Lugns I ett obevakat ögonblick 
" I ett obevakat ögonblick/sköt jag honom faktiskt/i ett obevakat ögonblick
av klarsynthet/sköt jag honom äntligen/i en alldeles vit sekund/av bara mej själv/sprängde jag honom i bitar/och befallde jag alla hans minnen/att gå under/på det att mina skulle få leva"
Majornabourgeoisien kände igen Kristina Lugn. 



Inga kommentarer: