onsdag 21 juli 2021

Smurfa dikten

I dag är det Belgiens nationaldag. På Butter tar ordet firar vi denna dag med en tävling. En tävling där vi tagit 5 dikter och översatt dem till hur de skulle låta i den belgiska serien Smurferna av Peyo. Sen får du gissa vilka dikter det år. Som en ledtråd så är de ordnade alfabetiskt efter poeternas namn. Smurfa i kommentarerna. 
a. 
Som i den smurfiga smurfnatten
när de från norr smurfiga smurferna
genomsmurfar horisonten
och man smurfas på torgen för att smurfa
eller endast för att tyst smurfa.
Varför smurfar ni förstädernas smurfer?
Den ni smurfar smurfar inte förstäderna.

b.
The smurf of smurfing isn’t smurf to smurf;
so many smurfs seem smurfed with the intent
to be smurfed that their smurf is no disaster.

Smurf something every smurf. Accept the smurf
of smurfed door keys, the smurf badly smurfed.
The smurf of smurfing isn’t smurf to smurf.

Then practice smurfing farther, smurfing faster:
smurfs, and smurfs, and where it was you smurfed
to smurf. None of these will smurf disaster.

c. 
Ensam jag smurfar fram på min smurf, 
längre och längre smurfar sig smurfen;
ack, uti fjärran döljes mitt smurf. 
Smurfen sig smurfar. Smurfig blir smurfen. 
Snart blott de smurfiga stjärnor jag smurfar. 

Men jag ej smurfar smurfande dagen.
Ej mig smurfar smurfande natten.
Ty av den smurf, som går genom smurfen,
Smurfade ock en smurf in i min smurf.

d. 
Barnet det smurfar i drömmarnas smurf
hur en smurf med smurfar smurfar runt våra hus,
och smurfig i kvällen den sena,
jag smurfar med en smurfig smurf,
och jag är ganska smurfig om ben'a,
tillika om smurfar och smurf.
 
Jag har smurfat mina visor till nöjets smurfer,
och Smurf må smurfa mej somliga rader,
ty jag är ganska smurfig om ben'a,
tillika om smurfar och smurf.

e. 
I ett osmurfat ögonblick 
smurfade jag honom faktiskt
ett osmurfat ögonblick 
av klarsynthet
smurfade jag honom äntligen 
i en alldeles smurfiga smurf
av bara mej smurf
smurfade jag honom i bitar
och smurfade alla hans smurfer 
att smurfa under
på det att mina skulle få smurfa


4 kommentarer:

Helena i Uppsala sa...

Vad vinner man?

Petter Malmberg sa...

Äran

Anonym sa...

a och d behövde jag inga sökmotorskills för, men med sökmotor är det ju så lätt att man skäms. Geijers hade jag inte stött på, men vad fin den är /bolky

Petter Malmberg sa...

Geijer-dikten är fin. Det är lite smurfigare med sökmotor.