torsdag 2 augusti 2012

10 bra filmer om homosexuella


Det är Pride-vecka i Huvudstaden. Och därmed denna lista (jag vet inte om jag är helt nöjd med rubriken, men jag kom inte på något bättre). 
But I'm a cheerleader
Komedi om en ung kvinna som sänds till ett läger där man botar homosexualitet.

Caravaggio

Derek Jarman. Den unge Caravaggio spelas av han från Reportergänget.

Det finns annan frukt än apelsiner
TV-serie i 3 delar byggd på Jeanette Wintersons debutroman. Ska vara mer konventionell än boken (som jag inte läst). Men jag tyckte om serien. Och jag tror det är Winterson som skrivit manuset. Winterson betraktar inte romanen som en lesbisk berättelse: "I've never understood why straight fiction is supposed to be for everyone, but anything with a gay character or that includes gay experience is only for queers." Vilket också kan läsas som en kritik mot listor som den här.

Farväl min konkubin
Vacker episk berättelse av Chen Kaige om två operasångare. Då kvinnorollerna spelades av män.

Frihetens nävrätt
Fassbinder. En av hans bättre filmer och den med den bästa titeln.

Min sköna tvättomat
Regisserad av Stephen Frears, skriven av Hanif Kureishi. Bägge var större namn när filmen kom 1986. Men den har hållit bra. Om en romans mellan en man från en pakistansk familj och ett före detta skinnhuvud.

Mysterious skin
Jag har sett om flera Gregg Araki-filmer på sena tiden efter att jag såg hans Kaboom. Mysterious skin är en rätt otypisk Araki. Kanske för att den bygger på en roman. Det är en rätt så hemsk film. Joseph Gordon-Levitt är lysande som tonårig hustler.

Revoir Julie
Fransk-kanadensisk romantisk komedi. Har ett av mina favoritslut.

Spindelkvinnans kyss
En politisk fånge och en som fängslats för att han är homosexuell delar cell. Den homosexuelle berättar historier för sin cellkamrat som han fått från gamla filmer. En väldigt vacker film. Jag har faktiskt inte sett den här sen jag var liten. Den gjorde ett stort intryck på mej. 

Un chant d'amour
Jean Genets enda film. Möjligen så har Jean Cocteau hjälpt till med att göra den. En kortfilm om två fängelsekunder, en vakt och asexuella fantasier. Länge förbjuden på grund av sitt erotiska innehåll. Men nu går den typ att se på youtube.

Förra årets pride-lista:

6 kommentarer:

Bernur sa...

Bra lista! Men jag saknar Aldrichs 60-talsfilm The Killing of Sister George, om en lesbisk såpoperastjärna som blir mördad (i tv-serien) när hon kör moped rakt in i en dubbeldäckarbuss. Samt Bound, bröderna Wachowskis film före Matrix.

Petter Malmberg sa...

Jag såg Killing of Sister George nämnas nånstans i veckan. Men jag har inte sett den.

Bound har jag sett. Men för mycket länge sen. Som jag minns det tyckte jag att den var rätt bra. Dess anseende har väl förbättrats med åren.

Konungen sa...

spindelkvinnan va bra

Petter Malmberg sa...

Jag borde försöka se om Spindelkvinnan. Men jag tror inte den finns på DVD.

Maria sa...

Åh, visste inte att Wintersons bok finns som miniserie också. Den borde jag spana in, om jag lyckas få tag i den.

Petter Malmberg sa...

Den gick på svensk TV när den var ny. Men annars tror jag inte att den är lika känd utanför Storbrittanien.
Där den dock är hyllad. Nån engelsk tidning hade den på en tio-i-topp-lista över TV-serier för ett tag sen.

Den finns på import-dvd. Discshop har den.