tisdag 30 juni 2015

Läst i juni


Loki: Agent of Asgard 1. Trust me av Al Ewing (text) och Lee Garbett (bild)
Då Loke var en populär karaktär i Thor-filmerna fick han en egen serietidning. Problemet med Marvels Loke brukar vara att han är skurk vilket känns fel. Nu är han en slags anti-hjälte och tonåring. Småunderhållande men inte lika bra som Al Ewings Mighty Avengers.

Oktoberdikter av Lars Forssell
Diktsamling från 1971. De flesta dikterna handlar om oktoberrevolutionen. Flera av dikterna har Lenin som berättarjag.
"Det duger inte att grunda revolten/på ett snorkigt förakt för den plikttrogne/den lille skrivaren som springer längs gatan"

Egentligen är vi mycket lyckliga av Tua Forsström
Diktsamling från 1976. Beskrivs i Nordisk kvinnolitteraturhistoria som en vändpunkt i Tua Forsströms författarskap. Tidigaste jag läst av henne.
"Sommaren är bäst om vintern./Kärleken är vackrare på film."

Satellite Sam volume 1 av Matt Fraction (text) och Howard Chaykin (bild)
Seriealbum som utspelar sej på 50-talet om en sf-tvserie vars stjärna blir mördad. Mycket chaykinsk serie.

Lars Hård av Jan Fridegård
Omläsning. Till bokcirkel.

Det blå skeppet av Lars Gyllensten
Tidig orättvist bortglömd Gyllensten.

Inte skära bara rispa av Agneta Klingspor
Dagboksroman från 70-talet.

Ljud befriad min röst! av Thekla Knös
Senaste i Lilla serien. Ett urval av en med all rätt bortglömd 1800-talspoet.

Färd med Mörkrets hjärta av Olof Lagercrantz
Jag läste Mörkrets hjärta nyligen. Vilket gjorde att jag sen kunde läsa den här som jag fick förra juni på min födelsedag.

Gruva av Sara Lidman (text) och Odd Uhrbom (bild)
Omläsning

Att ge den andra sidan röst av Annika Olsson
Avhandling om rapportboken. Med läsningar av Gruva ovan, Rapport från kinesisk by av Jan Myrdal och Rapport från en skurhink av Maja Ekelöf. Intressant.

5 biografier av Plutarchos
Originalet, så att säja, till berättelserna om Cato och Caesar och de där.


Battling boy av Paul Pope
Seriealbum.

The Emerald City of Oz av Eric Shanower (text) och Skottie Young (bild)
Seriealbumversion av L. Frank Baums roman (som jag skrivit om HÄR) Eric Shanower har tidigare gjort egna Oz-album som han båd' skrivit och tecknat. Jag tycker de är snyggare.

Bara sedan solen sjunkit av Johanna Sinisalo
En man hittar en trollunge som han tar med sej hem till sin lägenhet. Finsk fantasy. Bokcirkelbik.

Beckomberga av Sara Stridsberg
Roman. Bra men inte fullt lika bra som jag trott. Men jag hade mycket höga förväntningar.

Den inderste zone av Pia Tafdrup
Tafdrup-genomläsningen fortsätter.
"mine fingre kender/dine steder/dypper håret i natten/og lukker dig ind/i min sommer." ur "Juni"

Inga kommentarer: