onsdag 11 maj 2016

Den drunknade av Therese Bohman



"Trädgården håller på att förfalla. Solrosorna ser ut som fågelskrämmor nu när de har blommat över, deras fröhus i mitten är blöta och svarta, bladen och skrumpna."

I kväll ska jag på bokcirkel. Vi har haft den här bokcirkeln i några år. Vi kallar den bokklubben Zarathustra efter en numera nedlagd restaurang som vi brukade vara på. Denna gång ska vi diskutera Are you my mother? av Alison Bechdel. Men det är inte den det här inlägget handlar om. Utan om en bok vi läst tidigare i cirkeln. När jag hade valt böcker.

Vi väljer vilka böcker vi ska läsa genom att en av oss tar med sej förslag, tre till fyra böcker, som vi sen röstar på. När Den drunknade av Therese Bohman vann så var omröstningen mycket jämn (se bild nedan). Romanen är Bohmans debut. Hon har sen dess gett ut ännu en bok och ytterligare en kommer ut i augusti.
Ett Ola Hansson-citat står som motto till Den drunknade. Boken är en slags olahanssonsk noir menade jag på bokcirkeln. Då ingen annan där hade läst Hansson så gav det inte så mycket till diskussionen.
Vi var lite kluvna till Den drunknade. "Småborgerlig" sa nån. De flesta tyckte slutet var bäst.

(Detta inlägg ingår i en serie där jag skriver om böckerna i min boksamling i alfabetisk ordning.)


Inga kommentarer: