måndag 31 juli 2017

Läst i juli

Juli har varit en rätt bra läsmånad. 17 böcker om jag räknat rätt. Och det är elva diktsamlingar i Sonja Åkesson-volymen så tjugosju om man skulle räkna dem. Fast hälften av boken läste jag förra månaden. (Varför räknar jag Dikter av Sonja Åkesson som en bok medan jag räknar Fröding-samlingarna en och en trots att jag läser även dem i en samlade dikter-volym? Jag vet inte riktigt. Det är inte så noga.)

Det där som nästan kväver dig av Chimamande Ngozi Adichie
Nigeriansk novellsamling. Flera av novellerna handlar om Nigeria i relation till västvärlden.

Grodd av Gennadij Ajgi
Tjuvasjisk diktsamling. Ajgi är mer känd för sina ryskspråkiga dikter (Tjuvasjien är en delrepublik i Ryssland). I Ellerströms Lilla serien.

Ge mig kuken av Anna Axfors och Elis Burrau
Dikt där alla strofer slutar med monsieur. "ge mig ett förlagskontrakt som du/först tuggat ihop till en liten, liten/boll, monsieur"

Alla kungens hästar av Michèle Bernstein
Fransk kortroman.

Sällsamma historier, red. av Jorge Luis Borges och Adolfo Bioy Casares
Antologi med märkliga berättelser. Bland annat ett utdrag ur Cocteaus roman nedan.

Kärlekens geografi av Nina Bouraoui
En till fransk kortroman.

Det förtvivlade hjärtat av Jean Cocteau
Ännu en fransk kortroman.

The Wild Storm av Warren Ellis (text) och Jon Davis-Hunt (bild)
Seriealbum med delvis samma seriefigurer som i Warren Ellis tidigare serie The Authority. Fast i en ny kontinuitet typ (superhjälteserier är komplicerade). 

Stänk och flikar av Gustaf Fröding
Diktsamlingen som gjorde att Fröding blev åtalad.


Laid Waste av Julia Gfrörer
Seriealbum om digerdöden.

The Wicked + The Divine Vol. 3: Commercial Suicide av Kieron Gillen (text) och flera (bild)
Det tredje albumet om gudar som rockstjärnor har flera gästtecknare som Tula Lotay och Brandon Graham.

Påminnelser av Madeleine Gustafsson
Artikelsamling.

Svarte natta: Noveller fra et halvt århundre av Espen Haavardsholm
Norskt novellurval. Blandar novellerna vilket gör att man kan se en enhet mellan Haavardsholms tidiga modärnistiska novellistik, hans vänsterradikala noveller och de senare. Nog den bästa boken jag läste den här månaden.

Den keltiska ringen av Björn Larsson
Svensk äventyrsroman om druider. Författaren är mer läst utomlands än här hemma. Han ska vara stor i Italien. En rätt spännande bok.

Vi ses av Bengt Martin och Sonja Åkesson
Brevväxling.

Min ordkynniga penna av Povel Ramel
Samling med olika korta texter. Bland annat en science fiction-novell.

Dikter av Sonja Åkesson
"Jag sitter här och snart ramlar sommaren ner./Jag sitter här. Nu vill jag inte sitta mer."


Inga kommentarer: