torsdag 31 januari 2019

Läst i januari

Årets första månad vart en bra läsmånad.

En dag ska jag bygga ett slott av pengar av Evin Ahmad
Kort bra svensk debutroman.


De TalesStories from Urban Brazil av Gabriel och Fábio Moon
En samling serieberättelser av ett par serietecknande tvillingar.

Om dikten är ett mål, tillåt mig att misslyckas av Siv Cedering
Urval med dikter av en svensk-amerikansk poet. "Siv, säger jag,//det finns inget sätt/att komma bort från sitt//landskap, och ditt är/snö – ben, korallhjärna//och vinterhud", övers. Matilda Södergran

Kari disan av Ananda Devi
Novellhäfte, i tidskriften Karavans serie Karavan Noir.

Princess Bride av William Goldman
När William Goldman dog nyligen så citerade jag den här bokens första mening ("This is my favorite book in all the world, though I have never read it.") trots att jag inte hade läst boken utan bara sett filmen (jag hade läst själva förstameningen sen tidigare). Nu har jag i alla fall läst boken. Den var underhållande.

Hemsökelsen på Hill House av Shirley Jackson
En till bok där jag sett filmen (den från tidigt 60-tal, den andra filmatiseringen pratar vi inte om) men inte läst boken förut. Lite annorlunda stämning än i filmen. Och särskilt en av figurerna är mer sammansatt.

Shevek av Ursula K. LeGuin
Klassisk science fiction-roman om en man från ett anarkistiskt samhälle som besöker en kapitalistisk värld.

Inte en punkt. Snitt i Sonnevis Dikt av Arne Melberg
Essäer om Göran Sonnevis poesi. En intressant bok som fick mej att återbesök att flera av Sonnevis samlingar. Och läsa ett par jag inte läst förut (en finns med nedan, en andra håller jag på med).

Vägen till Mitteleuropa av Björn Sandmark
En samling essäer om centraleuropeisk litteratur och kultur.


Age of Bronze Vol 1: A thousand ships av Eric Shanower
Tecknad serie där Eric Shanower återberättar Iliaden.

Höst av Ali Smith
Andra boken av Smith jag läser, men den första romanen. Första delen i en serie. Jag kommer nog att läsa de andra delarna också.

Dikter utan ordning av Göran Sonnevi
"Den stora känslan av uppbrott/i den stigande januariluften/Ljuset följer molnen och vinden/Mitt livs ljus/rivs nu i trasor, klar himmel/kommer, med den köld/klarare ljus"

Maken av Gun-Britt Sundström
Omläsning. Bokcirkelbok.

På jagets fasta grund av Margareta Zetterström
Artikelsamling. Texter om musik och litteratur. En slags uppföljare till Margareta Zetterströms Jag hatar de likgiltiga (en av mina favoritböcker i genren).

Inga kommentarer: