torsdag 31 december 2020

Läst i december

Årets sista månad blev en rätt bra läsmånad. Och det har varit ett bra läsår. Om man inte räknar seriealbum så har jag läst 123 böcker i år.

Levnad av Gunnar Adolfsson 
Memoarer av den kommunistiska redaktören, riksdagsledamoten och arbetarförfattaren. Omläsning. 

Historier av Antonella Anedda
"Och plötsligt tröstar detta andrum/även oss skeptiska, som en vinter/när vi lutade oss ut över balkongen och såg/svärmen av tauriderna helt oväntat klyva den mörka himlen." övers. Ida Andersen och Nina M. Olsson
Italiensk poesi. I Lyrikvãnnens Lilla serien. 

Jordväxling av Heidi von Born 
"Den svenska ensamheten står/orörlig som en frusen rönn/och väntar in vintern." 

Duplex av Kathryn Davis 
Bokcirkelbok. Märklig roman om robotar och trollkarlar. 

Legionärerna av Per Olov Enquist
Sekonden av Per Olov Enquist 
Min omläsning av P. O. Enquist fortsätter. Legionärerna var Enquists riktiga genombrott och håller fortfarande att läsa. Sekonden är den bästa svenska roman om idrott som jag läst. 

Under hjulet av Hermann Hesse
Roman. 

Spanskt testamente av Arthur Koestler 
Bok om hur Arthur Koestler blir fängslad av de spanska fascisterna i början av inbördeskriget. Skriven när författaren fortfarande var röd. Omläsning. 

De yttre boulevarderna av Patrick Modiano

Elric av Melniboné and other stores av Michael Moorcock
Jag har läst en hel del Moorcock tidigare men det här var min första av hans Sword and Sorcery-böcker. Titelberättelsen läste jag för en bokcirkel. 

Confessions of a Disloyal European av Jan Myrdal 
Jag och min flickvän Janet har läst den här högt för varandra. Jag har tidigare läst den i Jan Stolpes översättning men det här var första gången jag läste den på engelska. 

Grand Union av Zadie Smith
Novellsamling. 








Inga kommentarer: