söndag 21 augusti 2022

Citerat från veckans läsning

"Innan jag gick på Konserthuset åt jag på en grillbar. Jag satt där i flera timmar. Jag läste Jean-Paul Sartres Muren. Den består av flera underbart fina noveller. Den jag läser idag hette 'En ledares barndom'. Det måste ha varit ödet som har satt just den boken i mina händer nu."
ur Dagböcker och brev 1962 – 1974 av Lena Nyman, denna anteckning är från 31 maj 1963

"Men ser Jakob, det värsta är att han lovat slå mig så hans flickor ser det; och det är skam! men gör han det i dag, så går jag i sjön eller tänder jag eld på huset; ja jag ville tända eld på byn, på skogen, på hela världen, för det finns ingen rättvisa, det finns inte något gott"
ur Näktergalen i Wittenberg av August Strindberg, det är den unga Martin Luther som pratar


Inga kommentarer: