onsdag 3 augusti 2022

Läst i juli

Det märks att juli är en sommarmånad då jag ofta läser mindre på sommaren. Nu är det här inte så få böcker men den senaste jag läste av dessa blev jag klar med den 15 juli.

Omläsning. Läste om den efter att jag hade sett filmen Green Knight (löst baserad på denna berättande dikt från slutet av 1300-talet) som jag tyckte om.

Kontaktreliker av Johan Attfors 
"och inget kan hända dig / eftersom du inte är där / och om du ramlar / är marken mjuk / (av höstlöv, i skogen / där det alltid är höst)"
Svensk debutdiktsamling (om man inte räknar Johan Attfors pdf-diktsamling om det finns ett Östermalm från 2018)

Vi hade makten i åtta år av Ta-Nehisi Coates 
Essäsamling. Tidigare har jag bara läst Ta-Nehisi Coates Black Panther-serier.

Poeter mot krig, red. Tomas Ekström 
Poesiantologi från 2003. Det kom en poesiantologi mot krig i år med. Krigen fortsätter tyvärr. 

Dagar av ensamhet av Elena Ferrante
Första Elena Ferrante jag läst som inte var en del av Neapel-sviten. Den var väl inte direkt dålig men grep mej inte som de böckerna. 

Stenhimlen av N. K. Jemisin 
Tredje och sista delen av en fantasy-trilogi. Jag tyckte mycket om böckerna. 

Åsas journal av Gunnar Ohrlander 
Roman där berättaren får en cp-skadad dotter och börjar träna henne med en ny metod. Den ska vara rätt självbiografisk. Som cp-skadad själv tyckte jag den var väldigt intressant att läsa trots/på grund av att den ibland är tveksam ur ett funktionshinderperspektiv.

Tallöarna av Marion Poschmann 
Tysk roman som utspelar sej i Japan. Huvudpersonen påminde mej om huvudpersonen i Monsieur av Jean-Philippe Toussaint.

Samlade dikter av Anna Rydstedt 
"Och löven nynnar i mitt hjärta: / Det är bara juli, / och det är ännu två månader kvar till oktober. / Vi sitter kvar, / för det är ännu sommar."
Flera av dikterna hade jag läst förut.

August Strindbergs Brev 13: September 1898 – december 1900
Jag fortsätter läsa August Strindbergs brev. Nu har han nått 1900-talet.

Uppläsningen av Ivan Vladislavić 
Sydafrikansk novell. Volymen medföljde senaste numret av Karavan som har Sydafrika som tema. Det är en riktigt bra novell och jag blev sugen på att läsa mer av Ivan Vladislavić.

Historia av Sonja Åkesson 
Novellhäfte.

Inga kommentarer: