onsdag 31 augusti 2022

Läst i augusti

Sista sommarmånaden var en bra läsmånad för min del.

Längs den lila linjen av Deepa Anappare
Den här indiska roman heter Djinn Patrol on the Purple Line i original. Vilket är en betydligt mer lockande titel än Längs den lila linjen (kanske var förlaget rädd för att den skulle tas för fantasy). Det är en riktigt bra roman.

Inside Black Mirror av Jason Arnopp
Oral history om TV-serien. På bokomslaget står även Charlie Brooker (seriens skapare) och Annabel Jones (seriens producent) som författare men de hör till de intervjuade. Boken innehåller intervjuer om varje avsnitt av Black Mirror och fick mej att se om ett par av mina favoriter.

En dag I öknen av Anna Axfors
Roman om att föda barn.

Tysk höst av Stig Dagerman 
Bokcirkelbok.

Världsutställning av E. L. Doctorow
Roman.

Bakom fönstret skälver natten av Forough Farrokhzad
Dikter i urval. Jag har läst ett annat av urval av hennes dikter tidigare. Vackra o h starka dikter.
"Varje gång / läppar rörde mina läppar / avlades en stjärna i min natt / som sänkte sig över minnenas flod / Varför ska jag önska mig en stjärna?" (övers. Namdar Nasser)

Mitt år i Ingenmansbukten av Peter Handke 
Jag har börjat läsa denna ovanligt långa Peter Handke-bok tidigare och gett upp och var på väg att göra det igen när jag kom till en del av boken kallad "Berättelsen om mina vänner" där jag kände igen den Peter Handke jag gillar.

Transatlantic tunnel, hurrah! av Harry Harrison
SF-roman om ett tunnelbygge i en alternativ tidslinje där Förenta staterna aldrig blev självständiga (och Sverige är ockuperat av Danmark – detta får emellertid inte så stort utrymme).

Frågan om Bruno av Alexander Hemon 
Roman.

Human Diastrophism: Palomar Book 2 av Gilbert Hernandez 
Efter att ha läst om brodern Jaime Hernandez (se nedan) Love & Rockets-serier så har jag börjat läsa Gilbert Hernandez serier om Palomar från början.

The Art of Jaime Hernandez av Todd Hignite
Den här frikostigt illustrerade boken om Jaime Hernandez serietecknande fick avsluta min omläsning av Jaime Hernandez serier. Här finns även en sen Locas-serie med i sin helhet.

100 digte av Henrik Nordbrandt
Urval med som titeln antyder hundra dikter av den danska poeten Henrik Nordbrandt gjort av Henrik Nordbrandt själv.
"Jeg ville ønske, det aldrig blev sommer / så sommeren altid var på vej!"

August Strindbergs Brev 14: 1901 – mars 1904

Rebellerna III: Den stora striden av Fredrik Ström 
Rebellerna IV: Den röda himmelen av Fredrik Ström
Min omläsning av Fredrik Ströms romansvit fortsätter. En bok kvar.

Young Mungo av Douglas Stuart 
Skotsk roman. Douglas Stuarts andra bok efter genombrottet med Shuggie Bain. Huvudpersonen och hans familj har en del likheter med dem i förra boken (fast Mungo är protestant där Shuggie var katolik). Men efter ett tag så tyckte jag berättelsen levde på egen hand och jag slutade jämföra den med den förra boken.

Ur de älskandes liv av Birgitta Trotzig 
Bilder av Birgitta Trotzig 
"Döden passerade henne som ett ljust moln om natten."
De utsatta av Birgitta Trotzig 
Jag har börjat läsa Birgitta Trotzigs författarskap i kronologisk ordning. (De här tre läste jag i Samlade skrifter I)

Žižek's jokes av Slavoj Žižek
Ett slags urval av skämt ur Slavoj Žižeks böcker och anteckningar samt hans kommentarer till dem. Med efterord av Momus.




Inga kommentarer: