söndag 17 juni 2012

Engin ævintýri

Idag är det Islands självständighetsdag. Jag har redan haft listor med isländska böcker och isländska filmer. Så nu skulle jag väl haft en med isländska skivor.
Men så vitt jag vet äger jag bara en isländsk platta. allt heila klabbið med gruppen S.H.Draumur. 
Om min isländska inte sviker mej vart denna CD en samling med allt gruppen gett ut fram tills dess. Och detta var då 1988. Singlar, EP-ar och en LP. Lp-n kom 87 och hette Goð. Låten nedan, "Engin ævintýri", är från den.
De påminner lite om tidiga Butthole Surfers. Men med inslag av hambo och med sång på isländska. Så det är bra.

6 kommentarer:

Konungen sa...

de va så där va?

Petter Malmberg sa...

Själva konceptet med isländsk punk a la dead kennedys är kanske skojigare än resultatet. Det finns i och för sej bättre låtar på skivan.

Spiring sa...

Jag har KUKL och Sugarcubes, men kan inte säga att jag lyssnar på dem så där våldsamt ofta.

Petter Malmberg sa...

Sugarcubes gjorde ett par bra album.
KUKL vet jag inte vilka de är.
Island säjs ha haft en rätt spännande musikscen på 80-talet. I min skivsamling har den inte satt några spår.

Spiring sa...

KUKL var Sugarcubes föregångare, de flesta i Sugarcubes (inklusive Björk och Einar Örn) var med redan då.

Petter Malmberg sa...

Aha.