onsdag 12 september 2012

I saw an x-ray of a girl passing gas


"I saw an x-ray of a girl passing gas" (ungefär: jag såg en röntgenbild av en ung dam när hon släpper väder) med Butthole Surfers ligger på deras album Hairway to Steven (wikipedia meddelar att titeln är en anspelning på "Stairway to heaven" - hur skulle vi klara oss utan wikipedia?) från 1988.
 Deras sista LP på det alternativa skivmärket Touch and go. Sen bytte de till ett större skivbolag och så var de inte bra nåt mer. Så kan det gå.
Fast redan Hairway to Steven var klart sämre än den föregående Locust Abortion Technician så det handlade kanske inte enbart om skivbolag. Men ett par låtar är riktigt bra. Som "I saw an x-ray...". Som inte hette det enligt skivan där det istället fanns en bild som illustrerade sången:


"I saw an x-ray..." är bild 3. Ingen anklagade Butthole för att vara särskilt mogna av sej.


2 kommentarer:

Spiring sa...

Tja, jag vet inte... det är många som säger det, "många" relativt sett alltså, att Butthole Surfers blev kassa med tiden. Locust Abortion Technician tycks vara "klassikern". Fast egentligen tycker jag deras tidiga album är mer märkliga än bra, och det är sällan jag spelar dem. I takt med att de blev mer "vanliga", med mer "riktiga" låtar, blev de förstås inte lika speciella - men musiken är det inget fel på. Independent Worm Saloon tycker jag är riktigt bra, med "normala" mått mätt, den står sig bra mot skivor med andra "alternativa" band från den tiden. Gillar man "Jesus built my hotrod" borde man kunna få ut nåt också av Butthole Surfers sena skivor. Kanske inte lika intressant och eget... men hur många "normala" band skulle spela in nåt som "The annoying song"?

Petter Malmberg sa...

Det finns så vitt jag förstår många som föredrar de senare. Jag gillade de tidiga och det märkliga. Och låtar som "Creep in the cellar" hittar man inte i den senare katalogen.

Det är i vilket fall en rätt stor skillnad mellan Butthole från den här tiden och det som skulle komma.