lördag 28 februari 2015

Läst i februari

Phase Space av Stephen Baxter
Samling med sf-noveller.

Marcelle av Simone de Beauvoir
Novellhäfte.

Det finns råttor överallt utom på Antarktid av Sara Beischer
Roman av årets Robespierreprisvinnare.

Elfenbensporten av Margaret Drabble
Roman.

Casanova Avaritia av Matt Fraction (text) och Gabriel Bá (bild)
Det bowie-inspirerade tredje albumet i spion/sf-serien. Mitt i de parallella tidslinjer känns det ibland lite som att inte ens författaren vet vad som händer. Men här finns scener som påminner en om varför man gillar serien.

Love and rockets new stories nr 7 av bröderna Hernandez
Kommer att skriva mer om den här. (Bilden av Jaime Hernandez som illustrerar detta inlägg kommer härifrån)

Själens Amerika av Karl Ove Knausgård
Essäsamling. Har just börjat läsa Min kamp 6.

Vision och Eko av Ebbe Linde
Dikter i urval. "Långt bort i rymden brast världar som såpbubblor var minut."

Blåsa liv av Clarice Lispector
Min andra Lispector. Tyckte mycket om den här.

Självporträtt av drömmare med öppna ögon av Artur Lundkvist
Självbiografi. Mycket underhållande.

Alan Moore's Songbook
Seriealbum där olika tecknare illustrerar Alan Moores sångtexter. Ett exempel på att serieförlagen försökte klämma ur det mesta ur Moore-citronen. Bäst är Art Adams Godzilla-illustrationer till Trampling Tokyo. Neil Gaiman har tecknat en av serierna/sångerna.

Det enkla och det ensamma av Asta Olivia Nordenhof
"i solnedgången och tunnelbanan drev med sitt ljus, som ett strängt, som ett underligt ilsket/samhälle", övers.Tom W-O Silkeberg
Dansk diktsamling. Kommer att skriva mer om den här.

De sju stallbröderna avJules Romains
Fransk humoristisk roman.

Slottet La Coste ligger i ruiner av Lasse Söderberg
Diktsamling i ellerströms enhörningsserie.

Fridas resor av Frida Ulvegren
Seriealbum.

4 kommentarer:

Spiring sa...

Märker man inte att åren går på annat sätt så gör man det i alla fall när det kommer nya volymer av Love&Rockets.

Googlade lite för att se om jag kunde hitta mer om volym 7, och upptäckte en bok jag missat - Betos "Marble season", som faktiskt verkar mer intressant än det mesta han gjort på mer än 20 år. Jag gillade de självbiografiska serier som han gjorde i ett av de sista numren av första L&R-sviten, och det här verkar vara lite i samma stil - fast utan formexperiment, mer konventionellt tecknat. Har du läst "Marble season"?

Petter Malmberg sa...

Jag har inte läst den. Men ett utdrag fanns i senaste Best American Comics. Det var bra. Och den har fått gott mottagande.
Ett annat hyfsat nytt halft självbiografiskt seriealbum av Gilbert H. (han är mycket produktiv) är Bumperhead som också verkar spännande.

Spiring sa...

Ett senkommet tack.

Bumperhead hade jag också missat. Får väl se om jag beställer dem framöver. Som jag säkert nämnt tidigare är jag inget stort Beto-fan nuförtiden, något som jag var under sent 80-tal/tidigt 90-tal. Men de här ser inte så dumma ut, även om jag misstänker att han även här får svårt att mäta sig med Jaime som ju gjort en hel del suveräna serier med barn i huvudrollerna.

Petter Malmberg sa...

Jaime H. har gjort en del bra serier med barn. Men Gilbert H. har också gjort en del. Som delar av Julios dag och The Adventures of Venus.