lördag 2 januari 2016

Jag läste 137 böcker 2015

Jag skriver ju sen början av 2014 upp de böcker jag läser. 2014 läste jag 117 böcker. 2015 läste jag 137 böcker. Vilket ju är fler.
Flest böcker, 17 stycken, läste jag i juni. I oktober läste jag minst antal böcker, 6 stycken.

48,9 % av böckerna jag läste 2015 var skrivna av män. 46,7 % av kvinnor. De resterande 4,4 % är böcker där både män och kvinnor medverkat. Det är en mycket bättre könsfördelning än jag hade 2014.

Hur man ska räkna nationstillhörigheten i böckerna kan ibland vara lite knepigt. Är Nalo Hopkinson kanadensare eller Jamaica? Men i alla fall:
Jag läste 47 svenska böcker. 21 från Förenta staterna. 18 från Storbrittanien. 15 från Danmark. 3 från Norge och 3 från Finland. 5 från Frankrike. 3 från Tyskland. Två från Turkiet. Två från övriga Europa. 5 från Kanada. 1 från Kina, 1 från Japan, 1 från Australien, 1 från Romarriket. 5 från Sydamerika, 2 från Västindien och bara en från Afrika. Jag får bättra mej på den sista känner jag.

Den längsta boken jag läste 2015 var Min kamp 6 av Karl Ove Knausgård. Flest böcker läste jag av den danska poeten Pia Tafdrup.
Jaha skulle kunna fortsätta med lässtatistik men du har säkert redan slutat läsa det här inlägget. Jag är i vilket fall rätt nöjd med min läsning 2015.

2 kommentarer:

Rydberg, Erik sa...

Kul att höra, Petter. Jag hann upp till 151 stycken; skriver upp dem som du men indelar dem annorlunda, dels om jag läst pâ svenska, franska eller engelska (tyska: mycket knapert, nederländska, dito) och dels med hänvisning till det ursprungliga utgivningsdatumet (vikten att varva mellan dagens utbud och pappas/farfars/osv intellektuella klimat, sâ till exempel hamnade bland de sista i december Alberto Manguels On curiosity, som rekommenderas varm (läst pâ franska), utgiven 2015, med Tolstojs Krig och fred, 1865-69, lâsvärd även den). Ha det under det nya âret! Erik

Petter Malmberg sa...

151 är bra. Får kolla upp Manguel. Tolstoj har jag läst.
Gott nytt själv.