torsdag 30 juni 2016

Böcker lästa i juni

Inte riktigt lika många lästa böcker den här månaden. Men så har det också varit väldigt varmt försvarar jag mej med.

Stå i bredd av Ebba Witt-Brattström
Bok om svensk sjuttiotalslitteratur. Med fokus på kvinnliga författare. Riktigt bra.

Ett annat liv av Per Olov Enquist
Självbiografi. Då jag läst rätt så mycket av Enquist så tyckte jag det var intressant att läsa avsnitten om hur han skrev sina böcker.

Mitt hjärta sörjer gården av Forough Farrokhzad
Persisk poesi. "Ingen kommer att presentera mig för solen", övers. Namdar Asser, Anja Malmberg och Lisa Fernolf

Yllet av Lars Gustafsson
Familjefesten av Lars Gustafsson
Del 2 och 3 av Sprickorna i muren, omläsning.

Tales from beyond science av Rian Hughes (bild) och Alan McKenzie, Mark Millar och John Smith (text)
Brittiskt seriealbum med korta absurda berättelser.

The Gift of Fire och On the Head of a Pin av Walter Mosley
Två kortromaner. En slags kvasireligiös sci-fi. Märkliga. På gränsen till pekoral men för välskrivna.

Lenins kyssar av Yan Lianke
Kinesisk roman om en by befolkad av funktionshindrade.

Howard the Duck, vol 0: What the Duck av Chip Zdarsky (text) och Joe Quinones (bild)
Seriealbum om en talande anka.

Jughead, vol. 1 av Chip Zdarsky (text) och Erica Henderson (bild)
Också seriealbum. Om en talande tonåring. Ackes kompis. Albumet kom ut i går. Att jag redan läst det beror på att jag läst lösnumrena i digital form.

Inga kommentarer: