torsdag 22 mars 2012

Ur BLOW UP av Michelangelo Antonioni och Tonino Guerra



"Hans huvud rör sig omärkligt i takt med de imaginära bollarna. Och efter en stund börjar dunsarna av spelet höras, hörs över ljudet av fåglarnas kvitter och bruset i lövverket, blir till de typiska rungande ljuden från bollarna mot racketnäten. En hit, en dit, en hit, en dit."
(övers. Eva Alexanderson)

Ovanstående passage är ur manuset till filmen Blow up, utgiven som bok i PANs serie med filmböcker.
Blow up regisserades av Michelangelo Antonioni. Och på bokens rygg står hans namn. Att Tonino Guerra var med och skrev filmen framgår bara i förordet.
Guerra dog igår, några dagar efter sin 92-årsdag. Svenskan har en längre artikel av Andreas Kassel om honom. Den tar också upp hans poesi.

Jag hade hört namnet Guerra. Och kanske skulle jag också kunnat svara rätt på att det var han som skrev manuset till Amarcord om jag hade en bra dag. Men att han hade varit med och skrivit så många av mina favoritfilmer kände jag inte till.

Och skeppet går, Kristus stannade i Eboli, Biodlaren (med Marcello Mastroianni, som spelar huvudrollen i flera Guerra-filmer), Flesh for Frankenstein, Kaos, Fallet Mattei, Godmorgon Babylon.
Det är bara några av de många filmer vi har att tacka Guerra för.
Den senaste film jag sett som skrivits av Guerra var den italienska delen av episodfilmen Eros, liksom Blow up regisserad av Antonioni, som kom 2004. När Guerra alltså var över 80 år gammal.

Inga kommentarer: