söndag 1 november 2015

Citerat från veckans läsning

"När jag uppskattar avstånd så använder jag Lönngatan i Malmö som måttstock. En gång i tiden, när jag bodde inom Persborgsområdet, läste jag i Sydsvenskan en uppgift att det var tusen meter från Persborg längs Lönngatan till Lantmannagatan.
  Jag gick ut till Lönngatan och nötte omsorgsfullt in synbilden av Lönngatans sträckning ända till Lantmannagatan.
  Så nu placerade jag Lönngator i havet utanför Ystad. Det blev tre hela sju tiondelar och det är detsamma som 2 sjömil. Om någon behöver ett bra måttband så kan jag låna ut Lönngatan. Trafikanter kan ta nån annan väg under tiden."
ur Vatten över huvud taget av Dénis Lindbohm
"Jag hade en sommar./Den var för stor, och ville inte passa./Annars kunde jag väl startat/ett världskrig, eller en oerhört aktiv/jordbruksministär./Men sommarn var för stor/och växte sig allt större, och tommare, och sprack."
ur "Tider" i Buskteater av Majken Johansson

Inga kommentarer: