måndag 30 november 2015

Det finns råttor överallt utom på Antarktis


"Sedan berättar hon om en gammal släkting som läste så mycket böcker att han blev sjuk. Sedan dog han. Han läste ihjäl sig, Clara."
ur Det finns råttor överallt utom på Antarktis av Sara Beischer 

Det finns råttor överallt utom på Antarktis är Sara Beischers andra roman. Den kom ut 2013.
Jag köpte boken efter att Beischer fått Jan Myrdals Lilla pris Robespierre-priset. Först tänkte jag bara låna boken men på biblioteket hittade jag inga av hennes böcker. Kanske hade det blivit rusning på dem efter att hon fått Robespierre-priset.

Jag kunde inte låta bli att jämföra boken med Eija Hetekivi Olssons Ingenbarnsland. Vilket väl är orättvist. Liksom Beischer har Hetekivi Olsson fått Robespierre-priset. Och bägge böckerna är skildrar en uppväxt i arbetarklassen. Jämfört med den egensinniga Ingenbarnsland så framstår Det finns råttor överallt utom på Antarktis som en mer normal roman.
Den är emellertid rätt bra.

(Detta inlägg ingår i en serie där jag skriver om böckerna i min boksamling, en bok i taget, i alfabetisk ordning.)

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

och utom på Irland... eller var det ormar :)