onsdag 9 december 2009

Day of the Triffids - TV-serien


Day of the Triffids var en väldigt populär bok som snart blev film och radioteater. Och den fortsatte att komma ut i nya utgåvor. I 1981 gjorde BBC en adaption av boken. Sex lite mindre än en halvtimme långa avsnitt. Den visades på svensk TV några år senare och det var i den versionen jag först kom i kontakt med boken.

BBC-serien är hyfsat trogen originalet. Den kvinnliga huvudrollen har ändrats mest, hennes skandalförfattarinnepersona i boken är också mycket tidstypisk.

De har flyttat om lite scener och överfört berättarens funderingar till dialog. Detta gör att serien känns långsammar än romanen. Särskilt i början.

En sak de lyckades rätt bra med var själva triffiderna. De var baserade på en faktisk blomma, så även om de såg rätt töntiga ut så såg de också ut som något som skulle kunna finnas i naturen. Om de kanske inte var särskilt skräckingivande när de gick så var deras ljud rätt skrämmande (åtminstone när jag var tio).

Serien finns på youtube. Första delen av första episoden HÄR. Om du vill se seriens stjärnor, själva triffiderna kan du börja med andra delen av första episoden.

Det säjs att en remake är på gång. Eller kanske snarare en ny BBC-adaption av boken.

3 kommentarer:

Anonym sa...

har kommit på DVD den dära. Finns på cd-wow
/bror

Ingrid sa...

Jag tror att jag sett en svart-vit film med triffider... någon gång för mycket länge sedan. Serien skulle jag gärna ta en titt på- och jag vill läsa om boken också... Jag hade en "Wyndham-period" en gång... (också för många år sedan). Det har varit intressant att följa dina inlägg om triffider- både i musikalisk och i litterär form.

Petter sa...

Det gjordes en filmversion i början av 60-talet. Den var svart-vit. Och rätt dålig.
I en imitation av slutet på filmversionen av Världarnas krig så besegras triffiderna av att man kommer på att de inte tål havsvatten. Sen säjer en berättarröst säjer något om Guds.

Hela serien finns på youtube om man går till related clips efter att spelat länken med ep.1 del.
Men den verkar ha hållit dåligt.
Boken är fortfarande läsvärd.