onsdag 16 december 2009

PAUL KLEE: "SIE BEISSEN AN"


"Sie beissen an" av Paul Klee.

Paul Muldoon har gjort en dikt döpt efter tavlan:

PAUL KLEE: "DET NAPPAR"

Insjön bär upp något slags batysfär,
en arabisk dhow

och en fiskebåt
med trångsjukt nät och allt.

Två karikerade fiskare
har svalt betet i form av

de strumauppsvällda,
taggiga fiskkarikatyrer

som sjön är full av.
När som helst bör allt detta falla på plats.

När du sände mig ett vykort med "Det nappar"
skrev ett flygplan

JAG ÄLSKAR DIG högt över Hyde Park.
Sen upptäckte jag utropstecknet

i målningens mitt.
Det var som om jag redan hade fått besked

av en bukstinn ål
som med munnen formade ett NEJ från fiskhandlarens

i övrigt enahanda butiksfönster
i vilket jag kastade en blick för att kontrollera min frisyr.

Paul Muldoon
1987
övers. Lars-Håkan Svensson
(Att illustrera en dikt som beskriver ett konstverk med det konstverket är egentligen lite diskutabelt. Det kan försvaga dikten. Men när den är så här pass bra så tror jag inte det gör så mycket.)

Inga kommentarer: