söndag 25 april 2010

E - Ekelöf, Eluard, Muldoon och Klee


Boklesebloggen min har kommit till E i sin söndagslyrikutmaning.

1. En ekfras er en dikt som är skriven till ett annat konstverk. Oftast är ekfrasen skriven til bild- eller skulpturkonst, men ibland också andra konstformer. Presentera en dikt som är en ekfras.
(Exempelvis ett musikstycke kan också vara en ekfras. Termen kommer från retoriken och betyder där åskådlig beskrivning.)

Paul Muldoons dikt "Paul Klee: 'Det nappar'" är kanske att exempel på en svag ekfras då den inte är skriven till Klees tavla utan till ett vykort föreställande tavlan (Klee-tavlor är ett förvånansvärt vanligt vykortsmotiv).
"När du sände mig ett vykort med 'Det nappar'/skrev ett flygplan//JAG ÄLSKAR DIG högt över Hyde Park./Sen upptäckte jag utropstecknet//i målningens mitt./Det var som om jag redan hade fått besked" heter det i dikten (övers. Lars-Håkan Svensson).

2.Presentera en dikt av en författare på E.

Paul Éluards dikt "En för alla" är rätt typisk för denne franske surrealist. Med dess tio strofer som alla börjer med raden "en eller flera kvinnor".
Lite lång för att skriva av i sin helhet, men två av stroferna går:
"en eller flera kvinnor/i smeksamma speglar/där deras röster går sönder i remsor som kläder av linne på morgonen//en eller flera kvinnor/gjorda av vittrande sten/gjorda av flyktiga fjädrar/gjorda av törnen av lin alkohol och havsskum/av skratt och av snyftningar glömska och löjliga plågor/gjorda av kött och blod och säkert av verkliga ögon"
Dikten är översatt av Gunnar Ekelöf (double the e double the fun).

Som av en slump handlar tredje frågan om Ekelöf:
Har du läst Ekelöf och vad tycker du om hans texter?

Jag har läst Ekelöf. Essäerna, översättningarna, dikterna. Som svensk är det lite svårt att ignorera honom. I stort tycker jag väl också att han är bra. Även om en del av hans diktsamlingar nog hade mått bra av en redigering. Mina favoriter är Sent på jorden och En mölna-elegi(fast han tillhör de poeter där jag byter favoriter av och till).

3 kommentarer:

Bai sa...

En Mölna-Elegi er min absolutte favoritt, også!

Eg likte det vykortet. Både motivet og teksten var vakre.

eskil sa...

Ekfras. Trädet säger något. Lenas och mina elever i litterär gestaltning älskar ekfraser, en bild, blev det då, och fantastiskt fritt skrivande

Petter Malmberg sa...

Det är nåt visst med En Mölna-elegi.
De sänder ibland på radio när han läser den själv. Fast det blir nästan lite för sövande.